Wykorzystanie arkusza Excel do budowania „dashboardów”
Pojęcie „dashboard” wywodzi się od angielskiego określenia używanego do opisania układu wskaźników w kokpicie. Powstała zatem paralela między tym, co widzi np. pilot samolotu, a tym, co powinien widzieć menedżer. Bardzo „nośne” hasło zrównało pod względem stopnia odpowiedzialności rolę pilota oraz menedżera, gdyż zarówno jeden, jak i drugi swoimi decyzjami wpływają na losy wielu ludzi, a podejmują je w maksymalnie krótkim czasie.
W raportowaniu finansowym i controllingowym „dashboard”, czyli w polskim tłumaczeniu „pulpit menedżerski”, jest: „prostym do odczytania, zazwyczaj jednostronicowym raportem, pokazującym w czasie rzeczywistym bieżący stan oraz trendy historyczne wskaźników niezbędnych do podejmowania decyzji. W budowie pulpitów wykorzystywane są zazwyczaj elementy graficzne, ułatwiające i optymalizujące interpretację danych”.
Definicja ta spełnia klasyczne warunki dobrego raportu, z których wynika, że raport powinien być: (1) przygotowany na bieżąco w możliwie krótkim czasie, (2) zawierać tylko właściwe dane niewprowadzające szumu informacyjnego i (3) dostosowany do odbiorcy. Tym, co rozszerza ten zakres, jest (4) możliwość dynamicznej pracy użytkownika z raportem, (5) jego skondensowana postać i (6) wykorzystanie grafiki.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.