Tworzenie własnych funkcji w Excel wykorzystanie VBA
Arkusz MS Excel to nie tylko narzędzie kalkulacji i obliczeń finansowych. Dostępną funkcjonalność z powodzeniem wykorzystać można również w analizie aspektów controllingu operacyjnego. W poniższym przykładzie przedstawię sposób wykorzystania funkcji użytkownika w analizie procesów.
Zarządzanie procesami stanowi bardzo ważny aspekt sukcesu i budowy przewagi konkurencyjnej. W strategicznej karcie wyników odnajdujemy oddzielną płaszczyznę procesów wewnętrznych, w koncepcji ABC pojawia się kategoria pomiaru czasów w procesie (Time Driven). Również w koncepcjach zarządzania jakością, takich jak Six Sigma, pomiary procesów stanowią kluczowy składnik analizy.
Z punktu widzenia analizy procesu podstawowym miernikiem jest czas trwania poszczególnych czynności (elementów). Rejestracja wyników pomiaru to z reguły określenie punktów czasowych rozpoczęcia i zakończenia procesu. Aby przeprowadzić wnioskowanie, niezbędna jest analiza, a jej przedmiotem będą już określone przedziały czasowe. Funkcje wbudowane MS Excel umożliwiają obliczenie długości czasu pomiędzy dwoma punktami, jednak nie potrafią uwzględnić takich elementów, jak:
- dni ustawowo wolne od pracy,
- zaplanowane urlopy i przestoje,
- godziny pracy (od 9.00 do 17.00).
Jeśli na przykład dany proces rozpoczął się o godzinie 16.00 przed długim weekendem majowym, a zakończył w następnym dniu po weekendzie o godzinie 10.00 – tak naprawdę trwał 2 h robocze, natomiast odejmowanie dat wskaże nam na okres kilkudniowy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.