TMS w chmurze – czyli jak tanio i w sposób scentralizowany zarządzać środkami pieniężnymi w organizacji

Nowe konto bankowe, kontrahent z niestandardową walutą, kilka organizacji korzystających ze wspólnego zaplecza finansowego, wymiana systemu ERP, wiele kodów dostępu do różnych systemów bankowych. To tylko kilka przykładowych sytuacji, które stwarzają istotne problemy dla wielu firm. TMS w chmurze likwiduje je jak antybiotyk – kompleksowo.

W większości polskich przedsiębiorstw zarządzanie środkami pieniężnymi oparte jest na plikach Excel z raportami oraz plikach płaskich wymiany danych między systemami finansowo-księgowymi lub ERP a systemami bankowymi. Taki dobór narzędzi sprawdza się, jeżeli mamy do czynienia z niewielką liczbą transakcji, a kwestie kontroli i bezpieczeństwa są drugoplanowe. Również cena nowoczesnych systemów do zarządzania środkami pieniężnymi (Treasury Management System – TMS) bywa przeszkodą w ich zastosowaniu. Pojawienie się aplikacji w chmurze znacząco zredukowało koszty implementacji tego typu rozwiązań, dzięki czemu stały się one łatwiej dostępne. Model oferowania usług IT w chmurze polega na tym, że zarówno aplikacja, jak i dane są utrzymywane centralnie na zasobach usługodawcy, a użytkownicy aplikacji korzystają z nich np. przez przeglądarkę www. Oszczędności są zapewnione chociażby dzięki temu, że usługobiorca nie musi inwestować w sprzęt typu serwer www, a jego dział IT nie jest obciążony dodatkowymi obowiązkami, np. wykonywania kopii bezpieczeństwa. Jak podaje firma doradcza Gartner, do roku 2015 wartość rynku usług w modelu chmurowym przekroczy 20 miliardów dolarów. Dyrektor zarządzający niemieckiego dostawcy systemów Treasury, Martin Bellin, twierdzi nawet, że systemy TMS w chmurze to nie tylko nowa technologia, ale przede wszystkim podstawa reorganizacji procesów zarządzania środkami pieniężnymi. Kompleksowy system TMS powinien wspierać różne funkcjonalności, takie jak operacje bankowe i finansowe czy analiza płynności i pozycji gotówkowej. Powinien on również cechować się możliwością integracji z systemami bankowymi oraz systemami finansowo-księgowymi (FK) lub ERP, mobilnością oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.