Polityka dywidendy w firmie
Każda firma powinna dążyć do tego, aby w pełni zaspokoić oczekiwania swoich właścicieli. Postulat ten musi więc także uwzględniać konieczność sprostania wymogom inwestorów odnośnie do poziomu i częstości wypłat dywidendy. Konstruując politykę wypłat dywidendy należy pamiętać o utrzymaniu struktury kapitału na optymalnym poziomie.
Dywidenda z jednej strony stanowi korzyść finansową akcjonariuszy, z drugiej zaś jest dodatkowym wydatkiem dla przedsiębiorstwa. Jest ona częścią zysku netto, która po jego podziale nie zostaje zatrzymana w firmie i dalej reinwestowana, lecz zostaje wypłacana (najczęściej w gotówce) właścicielom przedsiębiorstwa.
Rodzaje dywidend
W spółkach możemy mieć do czynienia z dwoma rodzajami dywidend:
- wypłacanymi posiadaczom akcji zwykłych oraz
- wypłacanymi posiadaczom akcji uprzywilejowanych.
W drugim z wymienionych przypadków chodzi o szczególne uprzywilejowanie co do wielkości wypłacanej dywidendy, niezwiązane jednak z pierwszeństwem pewnej grupy właścicieli w przypadku podziału zysku netto.
Dla dywidend dotyczących akcji zwykłych na każdą akcję przypada taka sama dywidenda – a zatem dzieli się łączną wielkość dywidendy uchwalonej przez walne zgromadzenie akcjonariuszy przez liczbę wszystkich akcji zwykłych.
W przypadku akcji uprzywilejowanych ich posiadacze posiadają znacznie szerszy wachlarz uprawnień:
- w okresach szczególnie dobrych wyników firmy mogą liczyć na dodatkową dywidendę,
- jeśli w ostatnich latach ze względu na kiepskie wyniki spółka nie wypłacała dywidendy, a wyniki ostatniego bieżącego okresu to usprawiedliwiają, posiadacze akcji uprzywilejowanych mogą otrzymać tzw. dywidendę skumulowaną, czyli obejmującą zarówno bieżącą wypłatę, jak i wypłatę zaległych dywidend,
- statut spółki może stanowić, że posiadaczom akcji uprzywilejowanych wypłacana będzie stała dywidenda, niezależnie od bieżąco realizowanych wyników spółki.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 95% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.