Planowane uproszczenia w rachunkowości od 2019 r.
Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań. Będą one miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2018 r.
Lp.# | Planowane zmiany w rachunkowości w 2019 r. |
---|---|
1. |
Więcej jednostek mikro Projekt przewiduje wprowadzenie uproszczeń przewidzianych dla jednostek mikro dla większej niż dotychczas liczby jednostek poprzez podniesienie progów wartościowych (z 2 mln euro do 3 mln euro). Zmianą tą mają być objęte osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz przedsiębiorstwa w spadku działające zgodnie z ustawą z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Zmiana ta spowoduje, że większa liczba jednostek będzie mogła być zaliczana do kategorii jednostek mikro, a tym samym będzie mogła korzystać z uproszczeń przewidzianych dla tej kategorii (w zakresie możliwości sporządzania bardzo uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz niesporządzania informacji dodatkowej i niestosowania wartości godziwej).
|
2. |
Więcej jednostek małych Projekt przewiduje zwiększenie zakresu jednostek mogących korzystać z uproszczeń dla małych jednostek przez podniesienie progów dla tej kategorii jednostek z 17 mln zł na 25,5 mln zł w przypadku sumy aktywów bilansu oraz z 34 mln zł na 51 mln zł w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów. Oznacza to, że jednostki te będą mogły korzystać z uproszczeń przewidzianych dla tej kategorii w zakresie sprawozdawczości finansowej, tj. możliwości sporządzania uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, a także zwolnienia ze sporządzania rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz sprawozdania z działalności.
|
3. |
Klasyfikowanie umów leasingu w sposób podatkowy Projekt przewiduje zwiększenie progów uprawniających jednostki do stosowania uproszczeń w ewidencji księgowej w zakresie klasyfikowania umów leasingu w sposób uproszczony, tj. według zasad określonych w przepisach podatkowych. Progi te będą na poziomie przewidzianym dla małych jednostek, a więc z uproszczenia tego będą mogły skorzystać jednostki (oprócz jednostek zainteresowania publicznego określonych w art. 3 ust. 1e pkt 1–6 u.o.r.), które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
|
4. |
Uproszczona kalkulacja kosztu wytworzenia produktu Projekt przewiduje zwiększenie progów uprawniających jednostki do stosowania uproszczeń w ewidencji księgowej w zakresie kalkulacji kosztu wytworzenia produktu. Progi te będą na poziomie przewidzianym dla małych jednostek (warunki i progi zostały wymienione w pkt 3). Spowoduje to, że większa liczba jednostek będzie mogła stosować uproszczone zasady kalkulacji kosztu wytworzenia produktu przez możliwość doliczenia do kosztów bezpośrednich kosztów pośrednich związanych z wytworzeniem tego produktu, niezależnie od poziomu wykorzystania zdolności produkcyjnych.
|
5. |
Możliwość niestosowania rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych Projekt przewiduje zwiększenie progów uprawniających do niestosowania rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych. Z uproszczenia tego będą mogły skorzystać wszystkie jednostki, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
|
6. |
Odstąpienie od ustalania aktywów i tworzenia rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego Projekt przewiduje zwiększenie progów uprawniających do odstąpienia od ustalania aktywów i tworzenia rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Z uproszczenia tego będą mogły skorzystać wszystkie jednostki, które spełniły warunki wymienione w pkt 5.
|
7. |
Odstąpienie od tworzenia rezerw na zobowiązania i odpisów aktualizujących wartość aktywów Projekt przewiduje wprowadzenie możliwości odstąpienia przez jednostki mikro, jednostki małe, określone organizacje pozarządowe (w tym fundacje i stowarzyszenia), z wyłączeniem spółek objętych dyrektywą w sprawie rachunkowości (np. spółek kapitałowych) od tworzenia rezerw na zobowiązania i odpisów aktualizujących wartość aktywów. Oznacza to brak konieczności dokonywania pracochłonnych szacowań i tworzenia rezerw na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń, ich ujęcia w księgach rachunkowych i prezentowania w sprawozdaniu finansowym. Analogiczne uproszczenia dotyczą szacowania, tworzenia, ujęcia i prezentowania odpisów aktualizujących wartość aktywów.
|
8. |
Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Projekt przewiduje wprowadzenie możliwości stosowania przez niektóre jednostki (patrz niżej) przepisów podatkowych w zakresie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sprawozdawczości finansowej. Oznaczałoby to m.in. łatwość ustalania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych bez szacowania i uwzględniania okresu ekonomicznej użyteczności środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ograniczenie potrzeby prowadzenia podwójnej ewidencji dla celów rachunkowych i podatkowych. Z uproszczenia tego będą mogły korzystać:
|
9. |
Odstąpienie od tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych Projekt przewiduje, że niektóre jednostki (wymienione w pkt 8) mogą nie tworzyć biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych. Będzie to stanowiło znaczne uproszczenie dla tych jednostek, gdyż tworzenie takich rozliczeń jest skomplikowane, a prawidłowe określenie ich wysokości wymaga często skorzystania z usług aktuariuszy.
|
10. |
Przechowywanie zatwierdzonych sprawozdań finansowych Projekt przewiduje skrócenie okresu obowiązkowego przechowywania zatwierdzonych sprawozdań finansowych z trwałego przechowywania do 5 lat. Konsekwencją zmiany powyższego przepisu będzie zmniejszenie obciążeń administracyjnych (zmniejszenie kosztów archiwizacji) dla wszystkich jednostek stosujących regulacje ustawy o rachunkowości.
|
Przypisy / Źródła
- projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (nr 2862).