Osiem zasad lepszego budżetowania
W literaturze podkreśla się potrzebę ciągłego doskonalenia procesu budżetowania, eliminowania jego wad i maksymalizacji korzyści. Należy przesunąć uwagę z formalizowania procesu oraz ukierunkować go na efektywność i osiąganie celów strategicznych, a tym samym większej elastyczności.
1. Koncentracja i uproszczenie
Dzięki budżetowaniu możliwe jest wskazanie efektów finansowych planowanych zdarzeń gospodarczych. Budżetowanie musi uwzględniać dzisiejszą rzeczywistość firmy i jej otoczenia, a także liczyć się z fizycznymi, ludzkimi oraz finansowymi zasobami, które znajdują się lub mogą się znaleźć w dyspozycji jednostki. Interesować nas będą głównie te przedsięwzięcia, które są zgodne z postawionymi celami, pozwalają realizować te cele oraz wygenerować relatywnie korzystną stopę zwrotu. Zarząd przedsiębiorstwa powinien scalać i koordynować różnorodne typy działalności wewnątrz jednostki w taki sposób, by proces decyzyjny uczynić bardziej skutecznym i optymalnym w odniesieniu do przedsiębiorstwa jako całości.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 93% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.