Organizacje wielooddziałowe – wykorzystanie cen transferowych

W ostatnich dziesięcioleciach na rynkach globalnych zauważalny jest istotny wzrost znaczenia podmiotów funkcjonujących w międzynarodowych grupach kapitałowych. Szacuje się, że obecnie ponad 60% wszystkich globalnych transakcji stanowią transakcje między powiązanymi ze sobą przedsiębiorstwami.

Istota cen transferowych

Do głównych przesłanek dynamicznego rozwoju grup kapitałowych należy zaliczyć przede wszystkim procesy związane z koncentracją kapitału oraz wzrost poziomu konkurencyjności we wszystkich branżach, czego następstwem są częste procesy przejęć oraz fuzji. Dodatkowo dążenie przedsiębiorstw do wzrostu efektywności zarządzania zasobami oraz do redukcji kosztów działalności przyczynia się do centralizacji procesów (funkcji) biznesowych, czego konsekwencją jest tworzenie w strukturach grup kapitałowych wysoko wyspecjalizowanych podmiotów, zapewniających innym podmiotom z grupy wsparcie w zakresie poszczególnych funkcji (np. IT, marketingu, finansów i księgowości, transportu, logistyki itp.).

W transakcjach, których stronami są podmioty powiązane, zastosowanie mają przepisy dotyczące cen transferowych. Głównym celem oraz założeniem ich funkcjonowania jest wyeliminowanie sytuacji, w których – w wyniku ustalenia nierynkowych warunków transakcji – dochodziłoby do transferu dochodów między powiązanymi podmiotami, w celu ograniczenia wymiaru podatku dochodowego.

Ceny transferowe w większości przypadków są utożsamiane przez podatników wyłącznie z czasochłonnym obowiązkiem sporządzania dokumentacji podatkowych dla transakcji zawieranych między podmiotami powiązanymi oraz gromadzeniem dokumentacji potwierdzających wykonanie usług o charakterze niematerialnym. Tymczasem ceny transferowe mogą stanowić bardzo efektywne narzędzie planowania podatkowego w grupach kapitałowych, a prawidłowo zaprojektowane i zarządzane struktury funkcjonowania powiązanych ze sobą przedsiębiorstw mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności działalności grupy kapitałowej z perspektywy podatkowej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.