Koszty rekrutacji i pozyskania pracownika
W ostatnich latach coraz częściej mówi się o rynku pracownika, gdzie widać coraz większe zapotrzebowanie na doświadczonych i wykształconych specjalistów oraz ich coraz mniejszą dostępność. W związku z tym zmieniają się również formy rekrutacji, które coraz częściej zdają się nie mieć końca. Należy zatem zadać pytanie: Ile trzeba wydać, by pozyskać odpowiedniego pracownika?
Ukryte koszty rekrutacji
Pozyskanie nowego pracownika wiąże się z kosztami, jakie generuje proces rekrutacji. Inaczej wygląda rekrutacja w małym przedsiębiorstwie, gdzie zazwyczaj pracodawca „na własną rękę” poszukuje pracownika niż w wielkiej korporacji, w której wydzielony jest specjalny dział HR lub korzysta się z usług firmy outsourcingowej.
Chcąc obliczyć koszty rekrutacji, w zależności od sposobu jej przeprowadzenia należy wziąć pod uwagę:
- koszt zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej/
/koszty współpracy z agencją rekrutacyjną, - koszty czasu poświęconego na przeprowadzenie kilku rozmów kwalifikacyjnych,
- koszty badań lekarskich,
- koszty wstępnych szkoleń nowego pracownika,
- koszty czasu pracy poświęconego przez innych pracowników na wdrożenie nowego pracownika,
- koszt przygotowania miejsca pracy,
- pensja za okres próbny.
Warto pamiętać, iż odpowiednio przeprowadzona rekrutacja jest jak inwestycja, dlatego też w zależności jakiego pracownika potrzebujemy, należy wybrać odpowiedni sposób rekrutacji. Warto zwrócić uwagę, że czasem tańszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług profesjonalnej agencji rekrutacyjnej niż poświęcenie własnego czasu na cały proces. Szacuje się, iż zatrudnienie nieodpowiedniego pracownika, który w krótkim czasie kończy współpracę z firmą może stanowić dla pracodawcy wydatek w wysokości nawet rocznego wynagrodzenia pracownika.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.