ISC

Jak dokonać wyceny przedsiębiorstwa?

W warunkach rynkowych często zachodzi konieczność dokonania wyceny przedsiębiorstwa. W praktyce wycena przedsiębiorstwa wywołuje jednak wiele trudności. Niełatwo jednoznacznie określić wartość szczególnego dobra, jakim jest przedsiębiorstwo. W zasadzie można stwierdzić, że jest to zdolność majątku do dostarczania właścicielowi strumienia wolnych przepływów pieniężnych, mogących przybierać formę zysku lub określonych płatności umownych. Dlatego w odniesieniu do przedsiębiorstw lub ich zorganizowanej części najbardziej zasadne wydaje się określenie wartości na podstawie planowanych korzyści, jakie mogą one przynieść w przyszłości.Wyceniając przedsiębiorstwo, można wybrać jedną lub kilka metod, z których każda ma wady i zalety, co często determinuje wybór. Polski system prawny nie precyzuje metod dopuszczalnych w procedurze wyceny przedsiębiorstwa. Prowadzi to często do dowolności ich stosowania, niezależnie od tego, czy są adekwatne do polskich realiów gospodarczych. W obecnych warunkach rynkowych najpopularniejsze są te metody wyceny przedsiębiorstwa, które mogą mieć zastosowanie do wyceny przedsiębiorstw w momencie ogłoszenia upadłości lub likwidacji.Przykłady ilustrują różnorodność metod możliwych do zastosowania do wyceny przedsiębiorstw lub ich części, wobec których założenie kontynuacji działalności nie jest zasadne w praktyce. Zaprezentowane metody mogą stanowić podstawę do wyceny majątku i jego prezentacji w bilansie likwidacyjnym. Dobór przypadków był precyzyjnie zaplanowany, gdyż ze znacznej liczby przeanalizowanych operatów wybrano te, które zostały sporządzone na potrzeby postępowania upadłościowego najczęściej stosowanymi metodami. Choć zaprezentowane metody nie stanowią katalogu zamkniętego, jednak wszystkie mogą być zastosowane na potrzeby postępowania upadłościowego. Istotne jest, że wybór metody wyceny powinien być dostosowany do specyfiki przedmiotu wyceny.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 97% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.