Dekalog projektanta kokpitu menedżerskiego
W artykule „Wizualizacja danych na usługach controllera” w poprzednim numerze pisaliśmy o tym, jak działa percepcja wizualna i jak wpływa ona na zrozumiałość bodźców informacyjnych, które do nas docierają. Pokazaliśmy także kilka dobrych praktyk w projektowaniu kokpitów menedżerskich. W tym zajmiemy się złymi praktykami i często popełnianymi błędami przy projektowaniu kokpitów menedżerskich.
A jest ich całe mnóstwo – zazwyczaj nie wynikają one jednak ze złej woli osoby definiującej wizualizację, a raczej z chęci pokazania zbyt wielu informacji w skondensowanej formie. Często wiąże się to również z ambicją połączoną z chęcią zupełnie niepotrzebnego „upiększenia” kokpitu. W efekcie uzyskujemy zbędny szum informacyjny.
Dziesięć błędów najczęściej występujących przy definiowaniu kokpitów menedżerskich:
- Przekroczenie rozmiarów pojedynczego ekranu
- Wyświetlanie zbędnych szczegółów
- Wybieranie niewystarczających miar
- Wybieranie nieodpowiednich sposobów prezentacji
- Niedokładne zakodowanie danych ilościowych
- Złe rozmieszczenie danych
- Nieefektywne wyróżnienie ważnych danych lub jego brak
- Zaśmiecanie prezentacji bezużyteczną dekoracją
- Złe użycie kolorów lub ich nadużywanie
- Projektowanie nieatrakcyjnej prezentacji wizualnej
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.