CGMA Cost transformation model - charakterystyka oraz wpływ na organizację
W dobie rosnącej i niezwykle zaciętej konkurencji coraz bardziej istotne staje się nie tylko skuteczne konkurowanie na polu sprzedażowym, lecz również, a może tym bardziej, na polu optymalizacji kosztowej. By jednak optymalizować koszty, należy je najpierw rozumieć. Właściwe zrozumienie kosztów jest kluczowe, by usprawnić proces planowania, kontroli oraz podejmowania decyzji (może to pomóc np. w procesie ustalania właściwej ceny za sprzedawany produkt). Dlatego też, w celu zwiększenia świadomości kosztowej oraz usprawnienia zarządzania, stworzono CGMA Cost transformation model.
CGMA Cost transformation model – cel
Model CGMA Cost transformation został opracowany jako odpowiedź na problemy, jakie można zdiagnozować w organizacjach, zwłaszcza sektora MŚP. Jest to głównie brak świadomości oraz kontroli kosztów. Każde przedsiębiorstwo składa się z wielu działów jak IT, HR, sprzedaż, administracja, marketing czy finanse. Poza ostatnim żaden ze wskazanych działów na ogół nie ma świadomości kosztowej. Nawet osoby, które kontrolują budżet danego zespołu (np. IT) często nie weryfikują kosztów, nie kontrolują ich. Nie mają również, co oczywiste, wiedzy z zakresu finansów, a to sprawy absolutnie nie ułatwia. Trudno w takich warunkach być konkurencyjnym, jeśli chodzi o koszty. Wpływa to również negatywnie na marże na sprzedaży. Jako odpowiedź na wskazane problemy stworzono CGMA Cost transformation model, którego podstawowym celem jest osiągnięcie i utrzymanie konkurencyjności kosztowej poprzez implementację sześciu poniżej opisanych etapów. Składają się one na zestaw zmian, które są ze sobą powiązane.
Etap 1. Zbudowanie świadomości kosztowej w przedsiębiorstwie
Wydaje się, że zbudowanie świadomości kosztowej w organizacji jest pierwszą i zarazem najistotniejszą zmianą proponowaną przez CGMA Cost transformation model. Jak wspomniano wyżej, trudno jest optymalizować koszty i stać się konkurencyjnym, jeśli nie ma kontroli kosztów ani świadomości. Dlatego też pierwsza zmiana zakłada zbudowanie w każdym pracowniku danej organizacji świadomości kosztów. Ponadto celem jest zrozumienie przez pracownika, jak jego działania wpływają na koszty.
Pracownik powinien również zostać zapoznany ze strategią oraz filozofią firmy, tak by zyskać lepszy obraz tego, jak konkretne działania przekładają się na organizację jako całość. Model zakłada również zmotywowanie każdego pracownika do redukowania kosztów każdą możliwą metodą. W ten sposób organizacja z czasem ma stać się liderem kosztowym, co oznacza, że będzie ponosić niższe koszty od konkurencji i będzie stanowić benchmark.
Metodologia Kaizen to przykład narzędzia, które pomaga zbudować świadomość kosztową. Ponadto podejście to wymusza niejako ciągłe ulepszanie procesów oraz ich optymalizowanie, a co za tym idzie redukowanie kosztów. Inne techniki, które można wykorzystać na tym etapie, to analiza 5 sił Porter czy Balanced Scorecard.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.