Ceny transferowe i ich wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem
Pojęcia ceny transferowe używa się w odniesieniu do cen stosowanych w rozliczeniach między podmiotami powiązanymi. W ostatnim czasie rola podmiotów powiązanych kapitałowo (grup kapitałowych) rośnie głównie w związku z globalizacją oraz postępem technicznym. Grupy te prowadzą działalność zazwyczaj na wielu rynkach i mają różnorodne, często złożone struktury organizacyjne.
Członkowie grup w transakcjach wewnętrznych stosują ceny określane mianem transferowych. Rozliczenia wewnątrz grupy mogą wynikać z różnych tytułów, np. świadczenia usług, sprzedaży produktów czy towarów, po bardziej złożone transakcje, takie jak np. transfer licencji, udostępnienie know-how czy przeniesienie części produkcji.
Termin „podmioty powiązane” występuje w ustawodawstwie różnych krajów i jest różnie definiowany. W każdej definicji podkreślana jest jednak specyficzna relacja podmiotów będących stronami tych transakcji, wynikająca z istniejących między nimi powiązań. Wytyczne OECD1, na których wzorowane są m.in. polskie przepisy dotyczące cen transferowych, odwołują się do postanowień art. 9 Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku2. W rozumieniu postanowień tej konwencji dwa podmioty są ze sobą powiązane, jeżeli jeden z nich uczestniczy bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu, kontroli lub w kapitale drugiego podmiotu albo w przypadku gdy „te same osoby uczestniczą bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu, kontroli lub w kapitale” obu podmiotów. W polskim ustawodawstwie definicja podmiotów powiązanych dla potrzeb podatkowych została podana w art. 11 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych3 (dalej: „ustawa”). W większości państw regulacje dotyczące cen transferowych mają zastosowanie do podmiotów z różnych jurysdykcji podatkowych. W Polsce przepisy te odnoszą się do podmiotów zagranicznych i krajowych.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.