Arkusz kalkulacyjny Excel w analizach HR
Z punktu widzenia obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, zagadnienia controllingu dotyczą w szczególności konstrukcji budżetu wynagrodzeń jako elementu całkowitego budżetu rocznego kosztów. W trakcie roku koszty wynagrodzeń podlegają kontroli i analizowane są odchylenia od budżetu oraz ewidencjonowany poziom zatrudnienia.
Dla zatrudnionych osób obliczane są parametry czasu pracy oraz wskaźniki dotyczące wykorzystania urlopów oraz absencji chorobowych.
Z reguły, w celu prowadzenia ewidencji osobowej wykorzystywane są odrębne systemy IT, zapewniające kompleksową obsługę, jednak, jak sama nazwa wskazuje, są to systemy ewidencyjne i częstokroć ich controllingowe i finansowe wykorzystanie ogranicza się do eksportu danych źródłowych. Na etapie analizy optymalnym narzędziem wydaje się niezastąpiony arkusz MS Excel.
Aby jednak stworzyć narzędzie umożliwiające efektywną pracę, musimy w pierwszym kroku zmienić główne stereotypy i zrozumieć bazodanowe podejście w konstrukcji arkusza kalkulacyjnego. W miejsce typowej tabeli budżetowej, gdzie w kolumnach znajdują się daty (miesiące), a w wierszach analizowane dane, wprowadzimy pola i rekordy. W naszym ujęciu rekordem będzie każdy wiersz, a polem każda interesująca nas wartość opisująca pracownika. Aby powiązać ze sobą zagadnienia budżetowe pomiaru czasu pracy oraz analizy odchyleń budżetowych, zaproponuję arkusz składający się z czterech skoroszytów:
- Skoroszyt Główny — Budżet,
- Czas Pracy,
- Koszty Wynagrodzeń,
- Raporty.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.