Analiza bankructwa z wykorzystaniem narzędzi rachunkowości

Bankructwo podmiotu gospodarczego jest wydarzeniem bolesnym zarówno dla niego samego, jak i dla jego otoczenia. Gospodarka bowiem to sieć powiązań i naczyń połączonych, i nagły problem w jednym z jej obszarów działa na pozostałe – zwłaszcza na otoczenie bliskie bankrutującego przedsiębiorstwa.

MC_73_31.jpg

Problem bankructwa – zwłaszcza w dobie kryzysów, choćby takich jak obecna pandemia wirusa SARS-CoV-2 – w gruncie rzeczy koncentruje się wokół kwestii związanej z możliwością regulacji zobowiązań oraz stabilności zasilania podmiotu gospodarczego w kapitały niezbędne do jego funkcjonowania. W związku z tym diagnoza możliwości bankructwa podmiotu gospodarczego musi odbywać się na kilku płaszczyznach:

  1. analizie płynności finansowej – czyli zdolności do regulowania zobowiązań,
  2. analizie stabilności majątku oraz źródeł jego finansowania,
  3. badaniu możliwości generowania korzyści ekonomicznych w postaci zysku i jego kasowej obsługi,
  4. kierunku i sposobów podziału wyniku finansowego.

Problem analizy czy też predykcji możliwości upadłości podmiotu gospodarczego jest obszarem zainteresowania m.in. dla1:

  • kierownictwa jednostki jako ważnego powodu do podejmowania decyzji gospodarczych,
  • banku, który musi zweryfikować sytuację przedsiębiorstwa przed udzieleniem mu kredytu,
  • biegłego rewidenta – podczas dokonywania rewizji sprawozdania finansowego,
  • inwestorów i analityka finansowego podczas podejmowania decyzji o lokowaniu środków na rynku kapitałowym,
  • organizacji gospodarczych i instytucji zajmujących się oceną sytuacji gospodarki.

Jak zatem widać, jest to temat szeroki i dotyczy rozległego grona interesariuszy przedsiębiorstwa, które może być dotknięte kwestią zagrożenia upadłością (lub upadłości). Współcześnie dynamicznie zmieniająca się gospodarka wymaga stosowania szybkich metod weryfikacji prawdopodobieństwa bankructwa podmiotu gospodarczego. W głównej mierze do narzędzi, które obecnie są stosowane w tego typu działaniach (lub są rozwijane) należą2:

  • jednowymiarowe metody wskaźnikowe,
  • wielowymiarowa analiza dyskryminacyjna,
  • modele logitowe oraz probitowe,
  • model prawdopodobieństwa liniowego,
  • drzewa decyzyjne,
  • systemy eksperckie,
  • modele hazardu,
  • prognozowanie matematyczne,
  • zastosowanie teorii zbiorów rozmytych i przybliżonych,
  • sieci neuronowe.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.