Wycena marki przedsiębiorstwa
Miarą siły każdego przedsiębiorstwa jest jego wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych. By ocenić stopień realizacji celu, jakim jest przyrost wartości, zbudowano systemy rachunkowe mierzące rentowność i efektywność wykorzystania zaangażowanego majątku.
W miarę rozwoju gospodarczego majątek trwały zaczął jednak tracić na znaczeniu i coraz większą rolę zaczęto przywiązywać do wartości niematerialnych. Okazało się, że w latach osiemdziesiątych przejęcia spółek realizowane były za ceny znacznie przekraczające ich wartość księgową i pojawiło się pytanie czym jest ta unikatowa wartość.
Termin „wartość firmy” oznacza trudno mierzalne i niematerialne wartości przedsiębiorstwa, niedające się w prosty sposób przypisać jego ujmowanym w bilansie aktywom. Rozpatrując tę kwestię z punktu widzenia potencjalnego inwestora zainteresowanego nabyciem przedsiębiorstwa, nie jest dla niego istotny fakt jakie aktywa kupuje, ale jaka jest zdolność przedsiębiorstwa do generowania zysków w długim okresie czasu. Każdy inwestor zapłaci więc za nabywane przedsiębiorstwo kwotę, która będzie, jego zdaniem, gwarantowała mu w najbliższej przyszłości zwrot z nawiązką zainwestowanego kapitału.
W wyniku takiego zjawiska pojawiają się następujące terminy:
- wartość księgowa przedsiębiorstwa, która jest odzwierciedleniem zapisów bilansowych oraz
- wartość rynkowa przedsiębiorstwa, która jest odzwierciedleniem wartości przedsiębiorstwa w opinii zainteresowanych inwestorów.
Zwykle wartość księgowa przedsiębiorstwa jest niższa od jego wartości rynkowej, chociaż mogą zdarzyć się wyjątki, w których sytuacja będzie odwrotna.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.