Współczesny dyrektor finansowy

Rozmowa z Małgorzatą Sawicką – Dyrektorem Zarządzającym ACCA w Polsce.

Czy w trudnych czasach dla gospodarki światowej, a także dla firm, dyrektor finansowy może się obyć bez kwalifikacji ACCA?

Z całą pewnością jest wielu dobrych, a nawet bardzo dobrych dyrektorów finansowych w Polsce i na świecie, którzy nie posiadają dyplomu ACCA. Przykładem jest chociażby zwycięzca konkursu Dyrektor Finansowy Roku, którego organizatorem jest od kilku lat nasza organizacja wraz z firmą Euler Hermes. Laureat tegorocznej edycji przedsięwzięcia musiał wykazać się doskonałymi umiejętnościami zarządczymi i udowodnił, że potrafi korzystać z takich metod i narzędzi finansowych, które okazały się trafne właśnie w dobie kryzysu finansowego. Myślę, że to, co z całą pewnością wyróżnia członków naszej organizacji na całym świecie spośród o wiele szerszego grona finansistów to fachowe przygotowanie merytoryczne poparte praktyką zawodową tych osób, a więc sprawdzone w realiach firm. Warto podkreślić, że program studiów ACCA dopasowany jest do wymagań współczesnych firm dzięki ustawicznej konsultacji z osobami zarządzającymi. Tu nic nie dzieje się w oderwaniu od realiów gospodarczych, a przecież jesteśmy obecni w 170 krajach świata, a nasi ludzie to bardzo często dyrektorzy finansowi, CFO czy CEO największych międzynarodowych firm, którzy mają doświadczenia na gruncie lokalnym.

Co w takim razie w sposób istotny wyróżnia managerów z kwalifikacją ACCA?

Ujęłabym to w następujący sposób: członkowie ACCA w randze dyrektorów finansowych czy CFO to osoby, które biegle posługują się swoistym esperanto finansów. Mam tu na myśli Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, na których oparty jest sylabus kwalifikacji ACCA, świetnie znają się nie tylko na kwestiach rachunkowo-finansowych, złożonych strategiach zarządzania finansami, ale – co tak istotne w obecnym świecie biznesu, mają silnie ukształtowany kręgosłup etyczny.
Ponadto są to ludzie mający bardzo dobrze rozwinięte umiejętności komunikacyjne. Muszą oni bowiem potrafić przełożyć język liczb na język ludzi z innych, pozafinansowych działów firmy. To niezwykle ważne umiejętności, bez których nie da się tworzyć firmowej jedności w działaniu.

Przekładając to na język praktyki: co wyróżnia dobrego dyrektora finansowego?

Mówi się, że przeciętny dyrektor finansowy potrafi wytłumaczyć, dlaczego jakieś zdarzenie miało miejsce w życiu firmy, ile nas to kosztowało i dlaczego ponieśliśmy straty. Dobry dyrektor finansowy natomiast potrafi tych strat uniknąć.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.