Wdrażanie controllingu w przedsiębiorstwie
Sprawnie zarządzana organizacja funkcjonuje, opierając się na wyznaczonych celach, w sensie organizacyjnym, kadrowym, jakościowym i ilościowym. Każda jednostka gospodarcza jest inna, ma inną kulturę zarządzania, inny sposób na przetrwanie, zarządzanie zasobami i walkę rynkową. Controlling determinuje podejmowanie decyzji zarządczych, dlatego jest jedyny i niepowtarzalny dla danej organizacji. Etapy wdrażania koncepcji też będą różne, biorąc pod uwagę szereg czynników i kryteriów wyboru działania i wdrażania. Controlling to system kierowania, proces sterowania, instrument zarządzania, zbiór metod i sposobów organizowania zasobów przedsiębiorstwa. To specyficzna koncepcja myślenia.
Controlling to całość analityczno-kierowniczych czynności (planistyczno-rachunkowych), których celem jest poprawa kierowania przedsiębiorstwem i które w sensie organizacyjnym mogą być usamodzielnione (delegowane). Controlling uważany jest za narzędzie zwiększania sprawności funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Wdrożenie controllingu zmusza kadrę menedżerską do ciągłego uczenia się, zmiany sposobu myślenia i nadążania za otoczeniem.
Controlling to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która traktuje przedsiębiorstwo jako system wzajemnie powiązanych elementów, uwzględniająca jego indywidualny charakter i zmieniające się warunki otoczenia gospodarczego.
H.J. Vollmuth1 definiuje controlling jako „ponadfunkcyjny instrument zarządzania”. Controlling stanowi środek do osiągania założonych celów, zajmuje się koordynacją działań i procesów w przedsiębiorstwie.
Współcześnie wyróżnia się różne koncepcje rozwoju controllingu, a jego główną ideą staje się zbudowanie logicznego systemu, który poprzez integrację różnych elementów strukturalnych jednostki gospodarczej w przekroju ekonomicznym, technicznym, organizacyjnym oraz finansowym będzie determinował menedżerów do podejmowania trafnych decyzji o charakterze operacyjnym i strategicznym2.
Zastosowanie controllingu w przedsiębiorstwie powinno przyczyniać się do realizacji jego celów, takich jak:
- poprawa rentowności,
- płynność finansowa,
- skuteczna i efektywna realizacja zadań,
- minimalizacja kosztów prowadzonej działalności,
- wysoka jakość produktów/usług,
- sprawna organizacja pracy,
- etyka/ekologia.
Controlling korzysta z wielu metod i narzędzi, dzięki którym jednostka gospodarcza działa zgodnie z zamierzeniami. Wybrane metody i narzędzia według różnych autorów przedstawiono na rysunku 2.
Aby przedsiębiorstwo funkcjonowało w oparciu o koncepcję controllingu, należy podjąć działania wdrożeniowe. Jest to czasochłonny, żmudny i trudny proces, do którego organizacja powinna się odpowiednio przygotować. Traktuje się go jako przedsięwzięcie organizacyjno-techniczne oraz ekonomiczne, wymagające zaangażowania kierownictwa wyższego i średniego szczebla, jak również pracowników przedsiębiorstwa.
Uwarunkowania metodyczne wdrażania controllingu zostały szeroko opisane, m.in. w książce Controlling jako narzędzie usprawniające funkcjonowanie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W. Siekierskiego3, z którym powinny się zapoznać osoby zainteresowane wdrożeniem koncepcji controllingu.
Autor przedstawia uwarunkowania metodyczne wdrożenia controllingu wynikające m.in. z doświadczeń J. Goliszewskiego i J. Betlejewskiego. Według J. Goliszewskiego należy wyróżnić kilka etapów, które pozwolą na sprawne wdrożenie controllingu w przedsiębiorstwie.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.