Tworzenie dodatków do Excela
Ścieżka wielu użytkowników Excela jest podobna. Najpierw poznajemy coraz dziwniejsze funkcje. Potem zaprzyjaźniamy się z VBA. Następnie wykorzystujemy tę wiedzę, aby pomóc innym. A potem próśb o pomoc jest zbyt wiele i chcielibyśmy móc jakoś wysłać fragment naszej wiedzy komuś w prezencie. I do tego służą dodatki w Excelu.
Jesteś znawcą Excela. Nie, to mało powiedziane. Excela masz w małym palcu. Wiesz o nim wszystko. VLOOKUP czy PIVOT to imiona twoich dzieci. Oczywiście, że znasz VBA, bo na tym poziomie byłby wstyd przed rodzicami, gdyby zabrakło ci tej wiedzy. Makra piszesz z zamkniętymi oczami. Ale tworzenie tylko dla siebie to za mało, a rozsyłanie mailem arkuszy kalkulacyjnych z instrukcją co, gdzie kliknąć, już cię nie bawi. Chcesz wejść na wyższy poziom pomagania ludziom w Excelu. Chcesz wybudować sobie pomnik trwalszy niż ze spiżu.
Albo po prostu masz bardzo fajne makro lub niesamowicie przydatną funkcję swojego autorstwa i nie chcesz każdorazowo uruchamiać skoroszytu, w którym jest ten konkretny kod VBA. W każdym z powyższych przypadków możesz pokusić się o stworzenie dodatku do Excela. Będzie to plik z zapisanym kodem VBA, który uruchomi się w tle przy każdym otwarciu Excela.
Po co tworzyć dodatki do Excela? Aby ułatwić użytkownikom naszego kodu korzystanie z niego. Bez względu na to, jak zaplanujemy działanie naszego dodatku, zainstalowany dodatek uruchomi się automatycznie przy włączeniu Excela. Ponadto będzie on działać w tle, w sposób niewidoczny nawet dla średniozaawansowanych użytkowników. Wszelkie arkusze dodatku będą ukryte, bez możliwości ich wyświetlania. Jeśli nasz kod VBA dokonuje jakichś zmian w pliku dodatku, zapytanie o ich zapisanie nie jest wyświetlane. Możemy dodatkowo zabezpieczyć naszą aplikację hasłem, żeby uniemożliwić zmienianie jej, także przypadkowe. Wszystko to sprawia, że znacząco maleje ryzyko pomyłkowego uszkodzenia naszej pracy przez użytkownika, a tym samym konieczności rozwiązywania problemów lub wystąpienia dyskomfortu przy korzystaniu z naszego kodu.
Dodatek to idealne narzędzie do pomagania innym użytkownikom Excela, a zarazem doskonały sposób korzystania z rozwiązań stworzonych przez innych. Pamiętam, jak stworzyłem dodatek, oszczędzający koleżance godzinę pracy. Oboje się cieszyliśmy, choć z różnych powodów. Zobaczmy więc, w jaki sposób można przygotować dodatek w Excelu, z którego będzie mógł skorzystać każdy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.