Szczególna rola controllingu i zarządzania finansami w warunkach kryzysu ekonomicznego

Przedłużająca się recesja gospodarcza w znacznym stopniu przyczyniła się do pogorszenia sytuacji wielu przedsiębiorstw. Trudne warunki panujące w otoczeniu podmiotów gospodarczych sprawiły, że zaczęto szukać rozwiązań umożliwiających dalszą realizację celów biznesowych. Jednym z aspektów, na który w tym kontekście warto zwrócić uwagę, jest rola controllingu oraz zarządzania finansami w warunkach kryzysu ekonomicznego.

group-of-business-people-on-economic-crisis-xs.jpg

Aktualna sytuacja gospodarcza zauważalnie wpłynęła na sposób oddziaływania sił zewnętrznych na wewnętrzny obszar przedsiębiorstwa. Kryzys makroekonomiczny wpłynął na relacje przedsiębiorstwa z dostawcami, odbiorcami, instytucjami finansowymi i publicznoprawnymi, a nawet z konkurencją. Im wyższa pozytywna korelacja między stopniem wrażliwości działalności przedsiębiorstwa na sytuację gospodarczą i kryzysem ekonomicznym, tym większa konieczność wdrożenia w przedsiębiorstwie narzędzi zarządzania ukierunkowanych na osiągnięcie kształtowanych przez kryzys celów. Kluczowymi celami zarządzania finansowego większości przedsiębiorstw stało się utrzymanie dodatniego wyniku finansowego lub dodatniego wyniku na innym poziomie sprawozdania z zysków i strat, utrzymanie finansowania, a także kształtowanie udzielonych i otrzymanych kredytów kupieckich na poziomie zapewniającym dodatni kapitał obrotowy netto. Wynik finansowy, a także wyniki działalności operacyjnej i gospodarczej zależą od stopnia realizowanej marży oraz poziomu kosztów stałych przedsiębiorstwa. Na utrzymanie finansowania dłużnego wpływają, między innymi, osiągane wyniki bieżące oraz prognozowane, a także struktura kapitałowa przedsiębiorstwa. Brak dostępu do kapitału, jednego z trzech czynników niezbędnych do gospodarowania, stwarza ryzyko braku kontynuacji funkcjonowania. Dlatego też podmioty gospodarujące, prowadząc grę o dostęp do trudno osiągalnego kapitału, kształtują między innymi kredyty kupieckie, politykę cenową oraz strukturę i poziom poszczególnych pozycji kosztowych. Wiedza, na podstawie której podejmowane są decyzje, nie wynika wyłącznie z doświadczenia właścicieli i kierownictwa, ale oparta jest na danych analitycznych, pochodzących z zaprojektowanego systemu controllingu i zarządzania finansami. Z uwagi na dynamiczne otoczenie makroekonomiczne wewnętrzne decyzje przedsiębiorstwa powinny być zbieżne z sytuacją gospodarczą, a także – przez analizy wrażliwości – spójne ze zmianami otoczenia. Decyzje powinny przewidywać także wpływ skutków zmian gospodarczych na finanse przedsiębiorstwa.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.