Zwinne zarządzanie

Agile to dziś słowo odmieniane przez wszystkie możliwe przypadki. Mamy agile’owych coachów, konsultantów i trenerów, agile’owe zespoły, firmy, blogi, książki. W Internecie możemy znaleźć wiele definicji agile, które akcentują różne wartości, np. szybkie dostarczanie potencjalnie gotowych do użycia rozwiązań (potentially shippable) czy minimalizowanie kosztów zmiany wymagań. Czasami agile jest nazywane metodologią, którą nie jest. Czym więc jest?

MC_67_71.jpg

W największym skrócie to sposób pracy w zgodzie z wartościami opisanymi niemal 18 lat temu w Manifeście Agile. Powstał on w środowisku programistycznym i bezpośrednio nawiązuje do pracy nad wytwarzaniem oprogramowania. Jego przesłanie ma jednak uniwersalny charakter i można go rozpatrywać szerzej.


Manifest programowania zwinnego:

Odkrywamy nowe metody programowania dzięki praktyce w programowaniu i wspieraniu w nim innych. W wyniku naszej pracy zaczęliśmy bardziej cenić:

  • Ludzi i interakcje od procesów i narzędzi
  • Działające oprogramowanie od szczegółowej dokumentacji
  • Współpracę z klientem od negocjacji umów
  • Reagowanie na zmiany od realizacji założonego planu.

Oznacza to, że elementy wypisane po prawej są wartościowe, ale większą wartość mają dla nas te, które wypisano po lewej.

Źródło: http://agilemanifesto.org/iso/pl/manifesto.html.


Założenia Manifestu Agile (Agile Manifesto)1:

  • osiągnięcie satysfakcji klienta poprzez szybkość wytwarzania oprogramowania,
  • działające oprogramowanie jest dostarczane cyklicznie (raczej tygodniowo niż miesięcznie),
  • podstawową miarą postępu jest działające oprogramowanie,
  • późne zmiany w specyfikacji nie mają destrukcyjnego wpływu na proces wytwarzania oprogramowania,
  • bliska, codzienna współpraca pomiędzy biznesem a deweloperem,
  • bezpośredni kontakt jako najlepsza forma komunikacji w zespole i poza nim,
  • ciągła uwaga nastawiona na aspekty techniczne oraz dobry projekt (design),
  • prostota,
  • samoorganizacja zespołów,
  • regularna adaptacja do zmieniających się wymagań.

Zasady agile

Zadowolenie klienta to absolutny priorytet

Klient jest zadowolony wówczas, gdy regularnie i szybko otrzymuje wartościowe, działające oprogramowanie, które jest mu dostarczane co kilka tygodni lub miesięcy. Im częściej, tym lepiej.

Motywujące środowisko pracy

Ludzie są zmotywowani wtedy, gdy mają do dyspozycji niezbędne środowisko; otrzymują wsparcie i zaufanie, że wykonają powierzone im zadania. Najlepsze rozwiązania architektoniczne, wymagania i projekty (ang. design) pochodzą od samoorganizujących się zespołów. Zwinne procesy umożliwiają wszystkim zaangażowanym (sponsorom, deweloperom i użytkownikom) zrównoważony rozwój.

Bezpośrednia komunikacja

Najskuteczniejszym sposobem przekazywania informacji zespołowi i w zespole jest rozmowa twarzą w twarz. Interesariusze i deweloperzy współpracują ze sobą na bieżąco przez cały czas trwania projektu.

Miarą postępu jest działające oprogramowanie

Ciągłe skupianie się na doskonałości technicznej i dobrym projektowaniu (design) wspiera zwinność. Najważniejsza jest prostota, czyli sztuka minimalizowania ilości niezbędnej pracy, a miarą postępu jest po prostu działające oprogramowanie.

Zmiana to szansa

W każdym momencie, nawet na późnym etapie realizacji projektu, możliwe są zmiany wymagań, co zapewnia klientowi przewagę konkurencyjną.

Zespół regularnie poprawia swoją wydajność

Zespół w regularnych odstępach czasu przeprowadza analizę, co zrobić, aby zwiększyć swoją efektywność. Następnie dostosowuje swoje działania do wyciągniętych wniosków i zmienia się na lepsze.

Odkąd w 2001 r. został wydany Manifest Agile, zwinne programowanie z każdym kolejnym rokiem zyskuje coraz większą popularność. Metoda ta polega na organizacji programistów w nieduże, samodzielne zespoły, a w nich członkowie sami szukają rozwiązań problemów, które pojawiają się w trakcie pracy. Celem tej metody tworzenia oprogramowania jest stworzenie środowiska sprzyjającego szybkiej adaptacji wytwarzanego produktu do stale zmieniających się warunków rynkowych oraz oczekiwań klientów. Wprowadzenie tego rozwiązania wymaga często gruntownych zmian w kulturze firmy.

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.