Zarządzanie ryzykiem ubezpieczeniowym
Pojęcie zarządzania ryzykiem z pewnością nie jest obce wielu przedsiębiorcom. Jego definicję znajdziemy w normach ISO (32000:2009), które podają, że jest to „skoordynowane działanie dotyczące kierowania i nadzorowania organizacją w odniesieniu do ryzyka”. Czym jednak jest zarządzanie ryzykiem w kontekście ubezpieczeń i ryzyka ubezpieczeniowego, w jaki sposób je ocenić i jak spojrzeć na nie z perspektywy transferu ryzyka na ubezpieczyciela?
O samym ryzyku, czy teorii ryzyka, można by napisać niejedną pracę naukową, a materiałów na ten temat, w samym tylko Internecie, jest mnóstwo. Niniejszy artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na najważniejsze aspekty związane z oceną ryzyka w zakresie ubezpieczeń oraz wyciągnięciem właściwych wniosków z jej przeprowadzenia, a nie tworzenie kolejnego czysto naukowego materiału uwzględniającego definicje z szeregu pozycji naukowych.
Zarządzanie ryzykiem a ocena ryzyka
W pierwszej kolejności należy odróżnić ocenę ryzyka od zarządzania ryzykiem. To pojęcia, w gruncie rzeczy, bardzo rozbieżne, a niejednokrotnie błędnie stosowane zamiennie. Jak już zaznaczyłem, zarządzanie ryzykiem to cały proces związany z podejmowaniem odpowiednich decyzji dotyczących prowadzenia działalności w związku z przeprowadzoną oceną ryzyka. Oceną ryzyka natomiast będzie zbiór czynności polegający na wskazaniu zdarzeń, które mogą dotknąć naszego przedsiębiorstwa, oraz określeniu ich prawdopodobieństwa i wpływu na prowadzoną przez nas działalność.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.