Zarządzanie operacyjne w przedsiębiorstwie
Zarządzaj firmą, finansami, zasobami, pracownikami. Zarządzaj właścicielami, kierownikami, inwestorami. Zarządzaj sobą – krótkoterminowo – operacyjnie. Tylko takie zarządzanie gwarantuje sukces. Strategia – tak, jest ważna – musisz ją mieć. Ale przecież nie wiesz, co wydarzy się jutro! Pewnie jest dzisiaj, i to nie na 100%.
Zarządzanie operacyjne w przedsiębiorstwie skupia wszystkie działania związane z wytworzeniem produktu lub świadczeniem usługi – od gromadzenia składników wejściowych po przetwarzanie ich w produkty końcowe, z góry zaplanowane. Zarządzanie operacyjne to planowanie celów i organizowanie najlepszych warunków do ich osiągnięcia, alokowanie zasobów, monitorowanie i podejmowanie działań korekcyjnych, rejestrowanie dokonań.
Istotą zarządzania operacyjnego jest zbieranie informacji i podejmowanie na ich podstawie decyzji niezbędnych dla codziennej realizacji celów przedsiębiorstwa. Zarządzanie na poziomie operacyjnym stwarza warunki do urzeczywistniania ogólnych założeń strategicznych.
Tym, co odróżnia zarządzanie operacyjne od zarządzania strategicznego, jest również horyzont czasowy. Strategia z założenia jest długoterminowa, natomiast dla zarządzania operacyjnego typowa jest krótka perspektywa czasowa. Zarządzanie operacyjne bezpośrednio wpływa na poziom efektywności całego przedsiębiorstwa i stanowi czynnik decydujący o konkurencyjności firmy.
Ważnym aspektem w obecnych, turbulentnych i niepewnych gospodarczo, ekonomicznie oraz społecznie czasach staje się bieżące zarządzanie jednostką gospodarczą, które może być nieskuteczne z punktu widzenia realizacji długofalowej strategii. Za główne przyczyny można tu podać między innymi:
- brak spójności między podejmowanymi decyzjami,
- niska jakość komunikacji pomiędzy kierownikami odpowiedzialnymi za kierowanie pracami poszczególnych działów,
- dezinformacja,
- brak analiz potrzeb informacyjnych interesariuszy,
- irrelewantne informacje w raportach przedsiębiorstw.
Kluczem do prawidłowo prowadzonego zarządzania operacyjnego zawsze jest człowiek. Czym powinien się więc charakteryzować dobry kierownik operacyjny? Powinien być skuteczny oraz dobrze zmotywowany. Przede wszystkim powinien podchodzić do powierzonych mu zadań kompleksowo, potrafić analizować i integrować informacje docierającego do niego z różnych źródeł. Musi także umieć szybko reagować na zmieniające się warunki otoczenia. Powinny go cechować wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne i przywódcze, w tym zdolności behawioralne. Do jego kompetencji powinna się zaliczać również zdolność planowania i kontroli przedsięwzięć oraz umiejętności negocjacyjne.
W zarządzaniu operacyjnym praktycy najczęściej do usprawniania działalności przedsiębiorstwa wybierają:
- optymalizację procesów,
- metodę 8D,
- politykę jakości,
- Six Sigmę.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 43% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.