Zarządzanie ludźmi w modelu wczesnego ostrzegania przed kryzysem

„Gdy przychodzi sztorm, jedni stawiają mury, a inni… budują wiatraki” – tak głosi chińskie przysłowie. Aby jednak wykorzystać siłę wiatru, trzeba odpowiedzieć sobie najpierw na podstawowe pytania: z jaki zdarzeniami musimy się zmierzyć i co chcemy osiągnąć?

W warunkach poważnego kryzysu czy obniżenia wyników firmy priorytetem jest skuteczność działań, wysoka efektywność i zaangażowanie wielu zainteresowanych stron. Trzeba wówczas wykorzystać równocześnie wszystkie możliwości, które mają wpływ na kondycję finansową firmy. Gdzie zatem szukać pieniędzy i gdzie stawiać te przysłowiowe wiatraki? Zanim znajdziemy odpowiedź na to kluczowe pytanie, warto się zastanowić, skąd dochodzą pierwsze informacje o pogorszeniu sytuacji firmy. Jakie symptomy mogą świadczyć o nadchodzących niekorzystnych zmianach?

Pierwsze znaki

Symptomami pogarszającej się sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa mogą być przede wszystkim: strata, spadek – zysku, przychodów, rentowności, wzrost kosztów, zwiększenie zapotrzebowania na zewnętrzne źródła finansowania i problemy z ich obsługą, wzrost zobowiązań wobec pracowników, dostawców i budżetu, wzrost stanu zapasów, wydłużenie się przeciętnego okresu ściągania należności, wolny obrót zapasami, wyprzedaż majątku firmy czy ujemne przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej.

System wczesnego ostrzegania (SWO) umożliwia kierownictwu szybkie reagowanie na zachodzące w otoczeniu zmiany oraz dostosowywanie firmy do nowych warunków. Systemy te stosowane są od 1933 roku w USA, a od lat 70. w Europie. W Polsce wciąż rzadko się je wykorzystuje, głównie przy ocenie wiarygodności klientów bankowych, kontrahentów czy ocenie ryzyka. Jakie są powody tak graniczonego stosowania SWO? Czy spełniają one swoje zadanie?

Jakie korzyści wynikają ze stosowania modelu ostrzegania?

Modele SWO budowane są przede wszystkim w oparciu o scoring i wykorzystują wskaźniki finansowe, do których potrzebna jest wiedza o poszczególnych pozycjach bilansowych czy wynikowych, takich jak kapitał własny i obcy, zapasy, zobowiązania, należności, przychody i koszty.

Wskaźniki wynikowe/finansowe odzwierciedlają zazwyczaj sytuacje z przeszłości, wskazują konsekwencje działań i podjętych wcześniej decyzji. Te informacje przychodzą jednak za późno.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.