Zarządzanie finansami w projektach
Projekty to ostatnio bardzo popularne pojęcie używane w różnych kontekstach, sytuacjach i dziedzinach. Ważnym aspektem projektu jest jego wymiar finansowy związany z zarządzaniem finansami projektu, obejmujący m.in.: sporządzenie budżetu projektu, monitorowanie kosztów projektu w trakcie jego realizacji, informowanie o zagrożeniach, oszczędnościach i ryzykach.
Z definicji projekt jest tymczasowym przedsięwzięciem, który ma na celu stworzenie unikalnej usługi lub produktu, gdzie charakterystyka tymczasowości określa, że to przedsięwzięcie ma bardzo ściśle określony początek i koniec, zaś unikalność oznacza, że usługa lub produkt w zauważalny sposób jest całkowicie inna niż wszystkie podobne usługi bądź produkty. Główne cechy projektu to: cel, niepowtarzalność, złożoność, określoność, zmienność, zaangażowanie zasobów ludzkich, ograniczoność czasowa1.
Projekt ma szczegółowo określone terminy dotyczące nie tylko projektu jako całości, ale każdego zadania w nim wykonywanego. Służy temu plan lub harmonogram projektu.
Projekty często występują pod różnymi nazwami, np.: przedsięwzięcie, zmiana, inwestycja, restrukturyzacja, reorganizacja, wdrożenie, uzdrowienie sytuacji, wprowadzenie produktu na rynek. Projekty są również kojarzone z projektami związanymi z pozyskaniem środków finansowych z funduszy UE.
Ważnym aspektem projektu jest jego wymiar finansowy związany z zarządzaniem finansami projektu obejmujący m.in.: sporządzenie budżetu projektu, monitorowanie kosztów projektu w trakcie jego realizacji, informowanie o zagrożeniach, oszczędnościach i ryzykach.
Budżet projektu
Budżet projektu jest planem finansowym realizacji projektu umożliwiającym pomiar wykonania projektu w kategoriach finansowych. Określany jest także jako podział kosztów, przedstawiony w tabelach, na użytek działań realizowanych w projekcie.
Budżet projektu jest jednym z podstawowych dokumentów projektu; pełni funkcję wewnętrzną, określając możliwości i ograniczenia finansowe, które powinny być brane pod uwagę podczas realizacji.
Budżet projektu sporządzany jest na okres realizacji przedsięwzięcia, czas ten może być podzielony – w zależności od potrzeb na okresy roczne, kwartalne, miesięczne lub tygodniowe. Budżet może przedstawiać strukturę kosztów w kilku wymiarach: rodzajowym, nośników kosztu, a także miejsc ich powstania.
Zanim przystąpimy do realizacji projektu, trzeba oszacować jego koszty według poszczególnych zadań projektowych.Etapu tego nie można bagatelizować, ponieważ w trakcie realizacji projektu może się okazać, że odchylenia są zbyt duże, a opracowany budżet projektu nierealny. Podczas określania prognozy zakłada się, że podane kwoty mogą ulec zmianie, co należy uwzględnić przy szacowaniu, tak aby budżet był realny.
W metodyce PRINCE2 budżet projektu jest określany jako „zaplanowane koszty zaangażowanych w projekt zasobów (wraz z innymi kosztami), oszacowane na potrzeby stworzenia planu projektu”.
Budżet projektu według PRINCE2 powinien uwzględniać:
- koszty czynności wytworzenia i sprawdzenia produktów specjalistycznych,
- koszty czynności zarządzania projektem,
- budżet zarządzania zmian (opcjonalnie),
- budżet zarządzania ryzykiem (opcjonalnie),
- tolerancję kosztów.
W przypadku projektów dofinansowanych ze środków UE szczegóły dotyczące budżetu projektu określają wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020 oraz dokumentacja konkursowa.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.