Szkolenia czy outsourcing specjalistów? Jak wspierać rozwój firmy w krótkim i długim okresie?
Trendy związane z Business Intelligence na rok 2023 pokazują wyraźnie kierunki rozwoju przedsiębiorstw w obszarze danych i analityki. Jeśli nasze przedsiębiorstwo ma się rozwijać, potrzebuje właściwych narzędzi i rozwiązań, które powinny być dostosowane do poziomu wzrostu organizacji i zmieniać się razem z nią.
Ostatnie wydarzenia związane z epidemią COVID-19, wojną w Ukrainie i kryzysem gospodarczym spowodowały, że sytuacja biznesowa jest mniej stabilna i wymaga dynamicznego dostosowania do okoliczności. Przez cały ten czas liczba dostępnych danych rośnie w bardzo szybkim tempie. Rozwój przedsiębiorstwa w tym przypadku wymaga korzystania z danych w sposób świadomy, aby podejmować decyzje biznesowe w oparciu o ich analizę. Osiągnięcie statusu data-driven, czyli zastąpienia intuicji dynamiczną analizą, wymaga stworzenia odpowiedniego otoczenia oraz narzędzi w organizacji. Wszystko po to, aby ludzie mieli możliwości i umiejętności pozwalające na użycie danych w sposób skuteczny oraz bezpieczny, rozwijając kompetencje analityczne.
W gąszczu rozwiązań i technologii
Duży wybór usług i technologii jest, co prawda, korzystny dla klienta, ale jednocześnie w znacznym stopniu utrudnia podjęcie decyzji. Czym zatem należy się kierować, aby wybrać najlepsze rozwiązanie? Istotnym czynnikiem jest umiejętne dopasowanie nie tylko technologii, ale przede wszystkim partnera biznesowego, który doradzi, zapewni kompleksowe szkolenia i wsparcie. Co więcej, ważne jest także, aby towarzyszył on firmie w całościowym procesie stawania się organizacją działającą w oparciu o dane.
W przypadku implementacji narzędzi BI, poszukiwanie pomocy oraz wsparcia zewnętrznego jest zrozumiałe. Podobnie, korzystanie z usług szkoleń przy wdrażaniu nowych narzędzi może być naturalnym wyborem, dzięki któremu oszczędza się czas i otrzymuje niezbędną wiedzę w pigułce. W wielu przypadkach zdarza się, iż konkretne rozwiązania Business Intelligence są używane w sposób ograniczony, ze względu na to, że pracownicy nie mają czasu na swój własny rozwój, a co dopiero na poszerzanie znajomości danego narzędzia. Przy ograniczonych zasobach czasowych zwykle stawia się na realizowanie zadań bieżących i pilnych, niejednokrotnie kosztem tych ważnych, lecz mniej palących.
Nadzorowanie poziomu adopcji rozwiązań, komunikacja wewnętrzna i podnoszenie kwalifikacji wewnętrznych użytkowników narzędzi jest niezwykle istotne. Dotyczy to w większości deweloperów, analityków oraz użytkowników biznesowych. Liczba osób ze świata biznesu, które chcą samodzielnie przeprowadzać analizy, stale rośnie. Narzędzia typu self-service stanowią więc optymalny wybór, chociaż warto podkreślić, że bez odpowiedniego zaangażowania i wiedzy nie będą one wykorzystywane właściwie.
Rozwój możliwości narzędzi i pracowników
Rozwój przedsiębiorstwa w dziedzinie danych i wzrost kultury danych wymaga długoterminowego planowania oraz rozbudowy możliwości zarówno narzędzi, jak i pracowników. Obecna sytuacja na rynku pracy jest wymagająca, a warunki niejednokrotnie nie są wystarczająco atrakcyjne, szczególnie w przypadku, gdy chodzi o zatrzymanie nowo zrekrutowanej osoby. Jest to szczególnie uciążliwe, gdy czas jest ograniczony, a występuje potrzeba zwiększenia dotychczasowych zasobów. Wdrożenie i przeszkolenie pracownika może trwać od 3 do 6 miesięcy, co stanowi długi okres, w którym jeszcze nie wykorzystuje się jego pełnego potencjału, a konieczne jest angażowanie innych osób, aby przekazać mu niezbędną wiedzę.
W takich okolicznościach szybka pomoc ze strony doświadczonej firmy, dysponującej zasobami, z odpowiednimi umiejętnościami i wiedzą oraz znającymi specyfikę pracy różnych klientów, może stanowić optymalne rozwiązanie. Nawiązując długoterminową współpracę, otrzymuje się możliwość korzystania z pomocy w różnych obszarach, opierając się na wybranych kompetencjach. Jednocześnie outsourcowane są wówczas kwestie ryzyka rotacji oraz niedoboru wiedzy. Ponadto firma konsultingowa może obiektywnie doradzić, jak w najlepszy sposób należy rozwijać strukturę Business Intelligence, angażować współpracowników i doskonalić ich umiejętności.
Dla kogo wsparcie zewnętrzne?
Wsparcie zewnętrzne w formie outsourcingu może przyczynić się do przyspieszenia wykonywania zadań poprzez zwiększenie dostępnych zasobów. W takim przypadku ryzyko rotacji jest zminimalizowane i przenoszone na stronę usługodawcy. Outsourcing może być krótkotrwały, np. w przypadku pilnej potrzeby, jednak zdecydowanie najlepszym wyjściem jest opcja długoterminowego oraz kompleksowego wsparcia.
Do zalet takiego rozwiązania należy przede wszystkim szybkie pozyskanie zasobów w krótkim czasie, niewielkie ryzyko rotacji oraz możliwość korzystania z usług wielu specjalistów w ramach jednej umowy outsourcingowej. Co więcej, konsultanci posiadają bogate doświadczenie zdobyte podczas realizacji projektów w różnych firmach, co przekłada się na wysokiej jakości wsparcie.
Outsourcing zapewnia oszczędność czasu oraz ułatwia proces wdrożenia rozwiązań czy optymalizacji zarówno w krótkim, jak i długim okresie. Gdy próbujemy zdobyć wiedzę wewnętrznie, często spotykamy się z ograniczonymi kompetencjami i koniecznością poszukiwania ich na rynku pracy. Powoduje to wówczas opóźnienia w realizacji projektów oraz ogranicza zasoby – pracownicy mają swoje codzienne zadania, więc odkładają mniej pilne sprawy na później. Oznacza to, że projekt może być realizowany kosztem innych obowiązków lub odnotować znaczne opóźnienie. Natomiast korzystając z zewnętrznego wsparcia, możemy być pewni, że zadanie zostanie zakończone na czas i zgodnie z oczekiwaniami.
Korzyści ze wzrostu kompetencji wewnętrznych
Z drugiej strony, przeprowadzanie szkoleń i rozwijanie umiejętności naszych pracowników przez doświadczonych trenerów z bogatą wiedzą biznesową, to najlepsza okazja do kształtowania wewnętrznych kompetencji, budowania społeczności analitycznej, podnoszenia kultury danych oraz tworzenia organizacji opartej na danych. Zewnętrzna firma może pomóc w zaplanowaniu harmonogramu szkoleń i wsparciu rozwoju społeczności. Długotrwałe partnerstwo oraz rozwijanie zespołów przyczyniają się do niższej rotacji pracowników i wzrostu kompetencji wewnętrznych.
Szkolenia mają kluczowe znaczenie, jednak niestety, często są traktowane jako mniej pilne. W związku z codziennymi obowiązkami i ograniczonym budżetem niejednokrotnie są odkładane na później. Skutkiem tego jest stagnacja oraz brak rozwoju pracowników, zwłaszcza w zakresie wykorzystywania potencjału płynącego z danych oraz analizy. Inwestycja finansowa i czasowa może zwiększyć efektywność, potencjał wejścia na ścieżkę data-driven oraz poprawić wyniki przedsiębiorstwa. Organizacje, które zapewniają swoim pracownikom rozwój, osiągają lepsze rezultaty i mają mniejszą rotację. Zgodnie z badaniami opublikowanymi w 2022 roku przez Lorman.com, firmy inwestujące w szkolenia pracowników mają o 30-50% lepszą retencję. Oznacza to utrzymanie wiedzy wewnętrznej, co bezpośrednio przekłada się na poprawę wyników oraz wymianę doświadczeń.
Data Community w organizacji
Ponadto, od kilku lat obserwujemy trend, w ramach którego nie tylko analitycy, ale również cały biznes musi podążać ścieżką analityczną i uczyć się efektywnego korzystania z danych. Obejmuje to szkolenie całej organizacji w zakresie struktury i zawartości danych, korzystania z nich, wyboru właściwej wizualizacji oraz storytellingu. Równie istotne jest stworzenie Data Community w organizacji, co wiąże się z kulturą danych oraz kulturą organizacji.
Proces ten wymaga zasobów w postaci czasu i wiedzy, a z tym, jak wiadomo, jest często największy problem. Równie trudne bywa przydzielenie osób z przedsiębiorstwa do tworzenia Data Community czy innego projektu, bez wyodrębnionego czasu pracy, przeznaczonego na zadanie. Przy natłoku bieżących spraw tego typu prace często są odkładane, a projekt pozostaje niezrealizowany.
W takim kontekście, zewnętrzne wsparcie umożliwia efektywną realizację projektów oraz budowanie Data Community. Osoba z zewnątrz jest przydzielona wyłącznie do konkretnego zadania i to właśnie za jego poprawne oraz terminowe wykonanie ponosi pełną odpowiedzialność. Dzięki usługom outsourcingowym możliwe jest stworzenie społeczności, nie tylko teoretycznie, ale przede wszystkim w praktyce.
Bez względu na wybrane rozwiązanie, warto poszukać takiej firmy partnerskiej, która wesprze twoją organizację w zakresie szkoleń, outsourcingu czy doradztwa. Niezależnie od technologii i procesów, zawsze kluczowe są osoby, z którymi będziemy współpracować. Ich kompetencje, umiejętność komunikacji, wiedza oraz zdolności są niezmiernie ważne. Wybierając partnera, który zapewni wsparcie zarówno w postaci krótko- i długoterminowego outsourcingu, jak również oferującego szkolenia, rozwój wewnętrznych umiejętności oraz pomoc w tworzeniu społeczności analitycznej, zyska się znaczną korzyść w postaci podnoszenia poziomu kultury danych w firmie.