Szacowanie ryzyka nadużyć

Co łączy kierowcę ciężarówki „organizującego” firmowe paliwo na prywatne potrzeby i kasjerkę „pożyczającą” gotówkę z firmowego sejfu oraz menedżerów najwyższego szczebla, którzy „upiększają” sprawozdanie finansowe spółki giełdowej? Wszystkie te osoby, mimo użytych eufemizmów, popełniają nadużycia pracownicze/gospodarcze, gdyż – zgodnie z powszechnie uznawaną definicją Stowarzyszenia Biegłych ds. Przestępstw i Nadużyć Gospodarczych (The Association of Certified Fraud Examiners, ACFE) – wykorzystują stanowiska do wzbogacenia się poprzez świadome, niewłaściwe wykorzystanie majątku firmy.

Nadużycia pracownicze łączą określone cechy, które sprawiają, że organizacje ponoszą z tego tytułu znaczące straty finansowe (szacuje się, że rocznie wynoszą one około 5% obrotów1), a z drugiej strony są trudne do wykrycia:

  • są to działania utajone, celowo ukrywaneprzed innymi osobami,
  • naruszają obowiązki pracownika wobec firmy, choć niekoniecznie muszą stanowić przestępstwo (zgodnie z definicją kodeksową),
  • mają na celu uzyskanie pośrednich lub bezpośrednich korzyści finansowych (nawet jeśli tego wprost nie widać, to w efekcie zawsze chodzi o „kasę”),
  • uszczuplają majątek, przychody lub rezerwy firmy.

Okazja nie czyni złodzieja

Potocznie mówi się, że „okazja czyni złodzieja”. W przypadku nadużyć pracowniczych sama okazja nie wystarczy. Gdyby bowiem tak było, to księgowych, obdarzonych najczęściej dużym zaufaniem, mających dostęp nie tylko do środków pieniężnych firmy, ale również do dokumentów finansowych (co umożliwia zacieranie śladów), należałoby prewencyjnie aresztować, gdyż prędzej czy później z pewnością popełnią nadużycia. Dlaczego tak się nie dzieje? Ponieważ do popełnienia nadużycia potrzebne są jeszcze dwa czynniki.

Pierwszy z nich to presja, czyli obiektywna lub subiektywna potrzeba finansowa. Przykładem czynników obiektywnych może być ciężka choroba członka rodziny i konieczność zapewnienia środków na kosztowne leczenie, natomiast presją subiektywną może być chęć spełnienia oczekiwań innych, np. przez zakup dóbr luksusowych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.