Stabilność biznesu w niestabilnych czasach

Jeśli przyjrzeć się różnym kryzysom rynkowym, to zauważamy, że było wiele firm, których pozycja po kryzysie umacnia się. Co sprawia, że jedne firmy, nawet w tych samych branżach, radzą sobie lepiej, a inne popadają w kłopoty?

CiRZ_5-6_6.jpg

Jest kilka cech wspólnych firm, które wyszły z kryzysu obronną ręką. Poza aspektami ekonomicznymi, po pierwsze jest to elastyczność i adaptacyjna sprawność operacyjna, która jest wynikiem kultury organizacyjnej otwartej na zmiany (z ang. Agile). Po drugie jest to dbałość o relacje z klientami, kontrahentami oraz pracownikami. I na koniec, myślenie w kontekście strategicznym, a więc skupienie się na kluczowych aktywnościach i na tych kompetencjach, które w „nowej sytuacji po kryzysie” pozwolą na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.

Ostatnie dni i tygodnie zmusiły nas wszystkich do zmiany zachowań. Zweryfikowały to, jak wykorzystujemy technologię, jak się komunikujemy. Przewartościowały nasze podejście do relacji ludzkich, biznesu i otoczenia.

Czy możliwy jest powrót do tego, co było?

Nawet jeśli byśmy chcieli wrócić do stanu poprzedniego, to wydaje się to już niemożliwe. Konsumenci zauważyli, że można kupować inaczej, a biznesy „odkryły”, że można wykorzystać dodatkowe kanały sprzedaży i komunikacji z klientami. Firmy produkcyjne zweryfikowały swoje źródła zaopatrzenia. Wiele firm też dostrzegło, jak brak digitalizacji utrudnił im kontakt z klientami, jak również komunikację i kooperację wewnątrz przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach sytuacja kryzysowa uwypukliła uzależnienie od jednego strumienia przychodów oraz brak elastyczności ze względu na zbyt duży udział kosztów stałych.

Naturalnie, dla większości firm, w obliczu kryzysu w pierwszej kolejności powstała konieczność survivalu kryzysowego, czyli działań zmierzających do przetrwania biznesu. Skupiliśmy się na zapewnieniu płynności, rewizji budżetów, minimalizacji wszelkich kosztów. Jednak ważne jest, aby nawet w takim momencie myśleć o przyszłości i zapewnieniu trwałości biznesu w dłuższym okresie.

Kryzys, choć to zdarzenie traumatyczne, jest też okazją do zmian, dlatego dla zarządzających firmami istotne jest przeformułowanie myślenia o biznesie w kontekście strategicznym. – Pytaniem na dziś powinno być nie jak wyjść z kryzysu do poziomu sprzed pandemii, ale jak wejść na inny poziom.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.