Restrukturyzacja biznesu. Fiskus rozpocznie kontrole

3 lipca 2013 r. zostało ogłoszone rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (dalej jako „rozporządzenie”). Weszło ono w życie 18 lipca 2013 r.

Jedną z nowości wprowadzonych rozporządzeniem jest regulacja związana z tzw. restrukturyzacją działalności gospodarczej. Zagadnienie to w latach wcześniejszych było szeroko dyskutowane na arenie międzynarodowej. W efekcie dyskusji wprowadzono rozdział IX Wytycznych OECD, zaś minister finansów – uwzględniając zmiany wprowadzone przez OECD – znowelizował polskie przepisy, dodając § 23a rozporządzenia.

Przepis ten daje władzom podatkowym prawo badania zgodności warunków ustalonych lub narzuconych w ramach restrukturyzacji działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi z warunkami, jakie ustaliłyby pomiędzy sobą podmioty niezależne.

Należy wspomnieć, że restrukturyzacja działalności to pojęcie zdefiniowane w przepisach o cenach transferowych, którego znaczenie różni się od znaczenia prawnego. Przez restrukturyzację działalności rozumie się bowiem przeniesienie między podmiotami powiązanymi istotnych ekonomicznie funkcji lub aktywów albo też ryzyk.

Przykład

Grupa kapitałowa ma trzy fabryki – w Polsce, we Francji i w Niemczech. Produkują one farmaeutyki, a dodatkowo zajmują się ich sprzedażą na terenie swoich państw. Tym samym grupa płaci podatki od zysków wszystkich tych trzech fabryk. Rentowność tego biznesu jest stosunkowo duża, ale obciążenia podatkowe całej grupy też są znaczne.

Restrukturyzując taką grupę, należałoby wykorzystać koncepcję producenta kontraktowego (o producencie kontraktowym można przeczytać w artykule „Charakterystyka podmiotów produkcyjnych” na s. 43). Każda z fabryk przeistacza się w producenta kontraktowego, który produkuje na zamówienie spółki matki. To powoduje spadek rentowności poszczególnych fabryk, ponieważ redukcji ulegają wykonywane przez nie funkcje oraz aktywa i ryzyka. Sprzedaż, czy funkcję tworzącą dochody, realizuje spółka matka, czyli ten podmiot, który jest zlokalizowany w państwie o najbardziej korzystnej stawce podatkowej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.