Przejęcia jako sposób na wzrost wartości przedsiębiorstwa w czasach kryzysu (cz. 2)
W pierwszej części artykułu zostały zarysowane zagadnienia ogólne, dotyczące fuzji i przejęć ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z due diligence i wyceną przedmiotu transakcji. W drugiej omówimy przykładową transakcję, w której polska spółka, będąca częścią międzynarodowego koncernu w „branży narzędzi” (dalej: nabywca), zakupiła 100% udziałów spółki (dalej: zbywana spółka), która prowadziła działalność w tej samej branży w innej części Polski.
Zanim jednak przejdziemy do omawianego przypadku, przypomnijmy, że w pierwszej części zostały postawione dwie tezy:
- przejęcia są skutecznym sposobem na wzrost wartości przedsiębiorstwa, również w czasach kryzysu, o ile proces ten przeprowadzany jest w sposób, który istotnie minimalizuje lub wyklucza ryzyka wynikające z asymetrii informacji między podmiotem przejmującym a przejmowanym;
- sposobem na minimalizację ryzyka wynikającego z faktu, że podmiot przejmujący dysponuje znacznie mniejszymi informacjami na temat przedmiotu transakcji niż zbywca, jest właściwie zaprojektowany i przeprowadzony proces due diligence oraz proces wyceny przedmiotu transakcji.
Założenia transakcji, a także cele procesu due diligence oraz cele procesu wyceny spółki
Podstawą pierwszych istotnych ustaleń, które miały konstytutywny charakter dla całej transakcji, był pogłębiony wywiad z przedstawicielami nabywcy na temat tego, jak definiuje on swoje interesy. Na tym etapie najistotniejsze okazały się następujące kwestie:
- zainteresowanie nabywcy transakcją wynikało z wcześniej podjętej decyzji o rozpoczęciu działalności w części kraju, w której działalność prowadziła zbywana spółka;
- zbywana spółka miała problemy z utrzymaniem płynności finansowej oraz osiągnięciem rentowności, kupno tej spółki przez inną firmę konkurencyjną lub nieformalne „przejęcie” przez inną firmę konkurencyjną jej istotnych zasobów i lokalnych zamówień było najbardziej prawdopodobnym scenariuszem w przypadku niedojścia transakcji do skutku.
Biorąc powyższe pod uwagę, przeprowadzenie transakcji miało zatem sens dla nabywcy w przypadku stwierdzenia, że będzie to bardziej korzystne względem tworzenia oddziału w tej lokalizacji od podstaw. W tym aspekcie należało uwzględnić zarówno kwestie różnicy horyzontu czasowego związanego z przejęciem istniejącego podmiotu vs „powstanie fabryki od podstaw”, jak i wysokie prawdopodobieństwo utraty możliwości przejęcia dotychczasowych klientów spółki wskutek przejęcia ich przez innego nabywcę zbywanej spółki.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.