Perspektywy rozwoju compliance
Pierwsze prawne uregulowanie zadań w obszarze compliance (w dosłownym tłumaczeniu: zgodności z prawem) nastąpiło w 1977 r. w Stanach Zjednoczonych, przez wprowadzenie The Foreign Corrupt Practices Act (duży wpływ na powstanie tego dokumentu miała afera Watergate).
Ustawa ta zobowiązała korporacje do ustanowienia w swoich strukturach jednostek odpowiedzialnych za monitorowanie zmian w prawie, regułach rynku oraz przestrzegania własnych przepisów. Rozkwit idei compliance nastąpił jednak dopiero w latach 90. XX wieku – po przestępstwach wykrytych w takich firmach jak: Enron, Arthur Andersen czy WordCom – a zyskuje na znaczeniu w zarządzaniu od chwili upadku Lehman Brothers. Uznano wówczas, że każda firma powinna przestrzegać zasad, które ustrzegą interesariuszy wewnętrznych przed odpowiedzialnością, a także ochronią samą firmę przed odpowiedzialnością wobec interesariuszy zewnętrznych. Compliance to uregulowania nie tylko branżowe i nieformalne, ale również prawne. W 2004 r. Komitet Bazylejski opracował Nową Umowę Kapitałową, w której bezpośrednio odniósł się do nowej roli compliance i zadań dostosowawczych banków (Tabela 1.).
W firmie idea compliance warunkuje spójność zasad na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej w ujęciu pionowym i poziomym. Każdy pracownik zna zakres swojej odpowiedzialności i kompetencje, wdrożone są mechanizmy przeglądu procedur oraz identyfikowania i eliminowania ryzyka. Zgodnie z tą zasadą, pracownicy powinni postrzegać procedury jako metody komunikacji i współdziałania w firmie. Ich zadaniem jest eliminowanie przypadków – i ich konsekwencji – w których prawo zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne jest niedostatecznie przejrzyste lub niesprawdzone w praktyce.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.