Oblicza cyfrowej rewolucji - perspektywa menedżera
Obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią przyspieszyły to, co i tak wydawało się nieuniknione. Coraz więcej firm, także tych działających na krajowym rynku, zaczęło wdrażać cyfrowe procesy oraz wprowadzać nowe mechanizmy i modele zarządzania. Projekty z zakresu DT (ang. digital transformation) nabrały rozpędu na tyle, że zdaniem ekspertów do końca 2022 r. w ich wyniku może powstawać nawet 65% światowego PKB. Mimo to nadal wiele firm napotyka na problemy z projektowaniem, koordynacją i wdrażaniem strategii cyfrowej transformacji. Jak sprostać tego rodzaju wyzwaniom?
Z tego tekstu dowiesz się:
- jak zmieniło się podejście do cyfrowej transformacji na przestrzeni ostatnich miesięcy;
- jakie bariery mogą utrudniać przeprowadzenie projektów z zakresu DT w przedsiębiorstwie;
- co zrobić, aby umiejętnie opracować strategię cyfrowej transformacji.
Digitalizacja biznesu przyspiesza coraz bardziej
Pandemiczny kryzys sprawił, że transformacja cyfrowa przestała być postrzegana jako przejaw postępu technologicznego i stała się wiodącym kierunkiem rozwoju biznesu. Taką zmianę podejścia dobrze widać w wydatkach firm na rozwiązania cyfrowe. O ile jeszcze w 2019 r. nie przekraczały one 1,2 bln dolarów, o tyle do końca 2022 r. mogą zwiększyć się nawet o 50%. Eksperci przewidują, że w 2025 r. rynek usług i technologii wpisujących się w nurt cyfrowej transformacji osiągnie wartość nawet 2,8 bln dolarów. Procesy związane z digitalizacją w wielu przedsiębiorstwach nie koncentrują się już wyłącznie na wdrażaniu innowacyjnych technologii, lecz idą znacznie dalej, skutkując przeobrażeniami w strukturze firmy, organizacji procesów, jak i modelu operacyjnym. O tym, jak głębokie są to zmiany, wiele mówi raport IDC „Future Scape 2022”, z którego wynika, że do końca tego roku nawet 65٪ światowego PKB będzie wytwarzane w wyniku zdigitalizowanych procesów.
Choć pod względem stopnia zaawansowania projektów z zakresu cyfrowej transformacji prym nadal wiodą firmy produkcyjne, to jednak coraz częściej po zdigitalizowane rozwiązania sięgają przedsiębiorstwa usługowe. Wszystko dlatego, że w wyniku rozwoju nowoczesnych technologii zmieniły się oczekiwania klientów związane m.in. z komunikacją, jakością obsługi czy poziomem personalizacji produktów.
Wyzwania cyfrowej rewolucji
Możliwości, jakie dają technologie DT, doprowadziły do tego, że wiele przedsiębiorstw wpadło w tzw. pułapkę przyspieszenia. W efekcie firmy wkraczające na ścieżkę cyfrowej transformacji zamiast korzyści biznesowych napotykają na szereg problemów, które skutkują tym, że organizacja rezygnuje z dalszej realizacji strategii. Z jakimi trudnościami najczęściej muszą uporać się menedżerowie?
Brak strategii i wizji transformacji cyfrowej
Jednym z podstawowych problemów jest brak strategii dotyczącej tego, w jaki sposób projekty z zakresu cyfrowej transformacji mają wpływać na zmiany w modelu operacyjnym. Właśnie dlatego, zdaniem firmy doradczej McKinsey, zdecydowana większość przedsiębiorstw wykorzystuje mniej niż 40% potencjału, jakim odznaczają się rozwiązania DT. W wielu organizacjach transformacja cyfrowa nadal postrzegana jest przez pryzmat przenoszenia procesów obsługiwanych do tej pory w formie analogowej do formatu cyfrowego. Znacznie mniej firm prezentuje natomiast holistyczne podejście, koncentrujące się na takim zintegrowaniu projektów cyfrowych, aby całkowicie przemodelować sposób działania organizacji i poprawić doświadczenia różnych interesariuszy (w tym pracowników, klientów czy dostawców).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.