Możliwość wykorzystania analizy due diligence w projektach IT
Analiza metodą due diligence służy pogłębionej ocenie projektu i pozwala na zweryfikowanie, czy spełnia on wymagania stawiane przez różne grupy interesariuszy, a w szczególności przez inwestorów. W obszarze projektów IT dostarcza ona nie tylko informacji na temat rynkowego potencjału oprogramowania, ale również pozwala na identyfikację i ocenę ryzyka związanego z jego komercjalizacją.
Czym jest analiza due diligence w projektach?
Due diligence można scharakteryzować jako wielowymiarową analizę projektu, której celem jest sprawdzenie, czy założenia projektowe, a także uzyskane w jego wyniku produkty będą spełniały oczekiwania inwestorów.
Najczęściej efektem końcowym projektów IT jest oprogramowanie, dlatego opis tej metody w dalszej części artykułu będzie dotyczył właśnie tego rodzaju produktu. Celem analizy due diligence jest nie tylko sprawdzenie, jakie funkcjonalności powinno mieć oprogramowanie, ale również ocena tego, czy w wyniku realizacji zaplanowanych prac projektowych będzie ono spełniało wymagania klientów i norm prawnych oraz czy realizacja samego projektu jest uzasadniona z perspektywy ekonomicznej. W projektach IT najbardziej typowymi obszarami, branymi pod uwagę podczas analizy due diligence, są:
- zespół osób uczestniczących w realizacji danego projektu, w tym wiedza, umiejętności i doświadczenie członków zespołu, sposób pracy czy sposób zarządzania zespołem,
- wykorzystywana podczas realizacji projektu technologia, w tym jej innowacyjność, przewaga konkurencyjna, prawa własności intelektualnej,
- potencjał rynkowy i marketingowy produktu rozwijanego w ramach danego projektu, wyznaczany przez takie czynniki jak rozmiar i perspektywy rozwoju rynku, siła konkurentów, możliwość dotarcia do niszy rynkowej,
- uwarunkowania prawne, w tym ochrona praw własności intelektualnej, bezpieczeństwo i stabilność oprogramowania,
- czynniki finansowe, w szczególności zaś racjonalność i prawidłowość estymacji finansowych dotyczących wyceny projektu i jego rentowności.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.