Lean Logistics – jak zoptymalizować logistykę, magazynowanie i łańcuch dostaw
Całkiem niedawno sukces rynkowy zależał od dostępności produktów (podaż), ale dziś najistotniejszym elementem przewagi konkurencyjnej jest czas realizacji potrzeby klienta. Zarówno indywidualnego, jak i przedsiębiorstwa. Dlatego walutą w logistyce jest czas – jedyny prawdziwie nieodnawialny zasób, jakim dysponujemy. Tylko, czy robimy to świadomie? Czy czas gra na naszą korzyść? A może jest śmiertelnym wrogiem, który pcha nasz biznes ku przepaści?
Kluczowym z tego punktu widzenia elementem działania firmy powinna być świadomość, gdzie znajduje się ona w łańcuchu dostaw, jaki ma w nim swój udział i odpowiedzialność oraz jak wpływa na obsługę danego obszaru rynku. Wiedza ta umożliwia podejmowanie racjonalnych działań, ukierunkowanych na dostarczanie klientom jak najbardziej wartościowych produktów i usług.
Wartość dla klienta
Lean Management, a co za tym idzie Lean Logistics skupia się na wartości dostarczanej klientowi. Co ma dla niego znaczenie? Czego od nas oczekuje? Za co (konkretnie!) nam w ogóle płaci? Na pierwszy rzut oka odpowiedzi na te pytania wydają się być oczywiste. I tutaj kryje się pierwsza pułapka: myślimy, że wiemy czego chce nasz klient. De facto, najczęściej wydaje nam się, że wiemy. I realizujemy swoje procesy na podstawie własnych domysłów. Jakim zaskoczeniem okazują się spływające od klientów reklamacje i zastrzeżenia(!). Przecież my wszystko robimy tak, jak trzeba...
A jednak, identyfikacja potrzeb klienta nie jest prostą sprawą. Nie wystarczy krótki mail czy telefon z wytycznymi. Korzystając z niepełnej, a jeszcze gorzej – z przetworzonej, informacji, realizujemy znaną wszystkim od dziecka zabawę w głuchy telefon. Na szczęście, z pomocą przychodzą nam sprawdzone narzędzia, które wspierają identyfikację głosu klienta (ang. Voice of the Customer). Jednym z nich jest model Kano (zachęcam do zgłębienia tematu).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.