Lean Logistics – jak zoptymalizować logistykę, magazynowanie i łańcuch dostaw

Całkiem niedawno sukces rynkowy zależał od dostępności produktów (podaż), ale dziś najistotniejszym elementem przewagi konkurencyjnej jest czas realizacji potrzeby klienta. Zarówno indywidualnego, jak i przedsiębiorstwa. Dlatego walutą w logistyce jest czas – jedyny prawdziwie nieodnawialny zasób, jakim dysponujemy. Tylko, czy robimy to świadomie? Czy czas gra na naszą korzyść? A może jest śmiertelnym wrogiem, który pcha nasz biznes ku przepaści?

CiRZ_11_15.jpg

Kluczowym z tego punktu widzenia elementem działania firmy powinna być świadomość, gdzie znajduje się ona w łańcuchu dostaw, jaki ma w nim swój udział i odpowiedzialność oraz jak wpływa na obsługę danego obszaru rynku. Wiedza ta umożliwia podejmowanie racjonalnych działań, ukierunkowanych na dostarczanie klientom jak najbardziej wartościowych produktów i usług.

Wartość dla klienta

Lean Management, a co za tym idzie Lean Logistics skupia się na wartości dostarczanej klientowi. Co ma dla niego znaczenie? Czego od nas oczekuje? Za co (konkretnie!) nam w ogóle płaci? Na pierwszy rzut oka odpowiedzi na te pytania wydają się być oczywiste. I tutaj kryje się pierwsza pułapka: myślimy, że wiemy czego chce nasz klient. De facto, najczęściej wydaje nam się, że wiemy. I realizujemy swoje procesy na podstawie własnych domysłów. Jakim zaskoczeniem okazują się spływające od klientów reklamacje i zastrzeżenia(!). Przecież my wszystko robimy tak, jak trzeba...

A jednak, identyfikacja potrzeb klienta nie jest prostą sprawą. Nie wystarczy krótki mail czy telefon z wytycznymi. Korzystając z niepełnej, a jeszcze gorzej – z przetworzonej, informacji, realizujemy znaną wszystkim od dziecka zabawę w głuchy telefon. Na szczęście, z pomocą przychodzą nam sprawdzone narzędzia, które wspierają identyfikację głosu klienta (ang. Voice of the Customer). Jednym z nich jest model Kano (zachęcam do zgłębienia tematu).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, albo wybierz plan abonamentowy.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM