Każdy dział w firmie to big data?

Każdy z nowo zatrudnionych pracowników, a już na pewno taki, który zostaje zatrudniony na stanowisko decyzyjne, przechodzi tzw. onboarding i ma okazję poznać strukturę organizacyjną nowego miejsca pracy. W trakcie wprowadzania nowy pracownik ma okazję do bezpośrednich spotkań i szkoleń wewnętrznych. Podczas takiej formy poznawania organizacji można zauważyć, że każdy dział jest swego rodzaju modułem w systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Modułem, który zbiera, generuje i przetwarza dane. Brzmi znajomo?

INFO_25_57.jpg

Oczywiście. To właśnie struktura organizacyjna przedsiębiorstwa złożona z działów była i cały czas jest podwaliną pod big data, czyli duże ilości danych cyfrowych, których przetwarzanie ma na celu pozyskanie nowych informacji lub nowej wiedzy. Big data to bardzo różnorodne zbiory danych firmowych zgromadzonych w różnych działach. Przez wiele lat w firmach możliwe było jedynie przetwarzanie i analizowanie danych ustrukturyzowanych (gromadzonych i porządkowanych ze względu na jakiś wymiar, np. danych liczbowych uporządkowanych według daty powstania), wszystko inne mogło być archiwizowane co najwyżej w formie papierowej i w segregatorach. Obecnie możliwe jest także przetwarzanie nieustrukturyzowanych danych, które generowane są przez różne działy przedsiębiorstwa.

Standardowa sytuacja

Organizacje mogą przyjmować rozmaity kształt, formę oraz strukturę organizacyjną. Wiele z nich ulega globalnym trendom prowadzącym do spłaszczenia struktury organizacji, nacisk na współpracę w poziomie, restrukturyzację, tworzenie zwinnych zespołów projektowych czy organizacji wirtualnych. Nie można jednak zapomnieć, że większość tych zmian jest zwykłym przemodelowaniem istniejących klasycznych działów w przedsiębiorstwach jak działy: HR, administracyjny, finansowo-księgowy, szkoleń czy produkcyjny. Rysunek pozwala lepiej zrozumieć powiązania między działami, które bardzo często są połączone za pomocą jednego elementu, jakim jest pracownik zatrudniony w przedsiębiorstwie.

Dział HR jest łącznikiem między kierownictwem a pracownikami. Dział ten nie tylko zajmuje się rekrutacją kandydatów do pracy. Do jego zadań należy również odpowiednie motywowanie pracowników do wykonywania swoich obowiązków, przygotowanie i przeprowadzanie różnego rodzaju szkoleń, rozpoznawanie osób, które są niezwykle cenne dla zespołu oraz takich, które spowalniają jego pracę i powinny zostać zwolnione. Dział ten odpowiada często za zbieranie informacji o pracownikach z innych działów w celu pokierowania karierą, awansami czy szkoleniami. Zadaniem HR jest zbieranie nie tylko danych ustrukturyzowanych, ale i nieustrukturyzowanych, czyli np. w formie grafik, zdjęć czy filmów. Interesujące stają się dla HR dane dotyczące aktywności i wypowiedzi pracowników w źródłach firmowych (np. intranecie czy narzędziu do komunikacji wewnętrznej), bądź w Internecie (np. w serwisach z opiniami na temat pracodawców czy w wielu innych miejscach, w których pracownicy nie występują oficjalnie jako pracownicy danej firmy).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.