Jak sprzedać, aby nie stracić - zysk realny czy tylko na papierze?
Generalnie każda firma prowadząca działalność gospodarczą stara się i dąży do tego, aby tę działalność prowadzić w sposób pozwalający na osiągnięcie zysku. W sytuacji przeciwnej, tj. braku zysku lub ponoszenia straty prowadzenie działalności gospodarczej nie miałoby ekonomicznego sensu i uzasadnienia dla racjonalnego przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca ponosi ryzyka i trudy związane z aktywnością gospodarczą, aby w efekcie otrzymać nagrodę, czyli wspomniany zysk. Od strony księgowej zysk jest nadwyżką zaewidencjonowanych przychodów (wynikających z wystawionych i zaksięgowanych faktur sprzedażowych) nad zaksięgowanymi kosztami i obciążeniami podatkowymi.
W firmach często można zaobserwować podejmowanie działań mających na celu kontrolę i redukcję kosztów działalności, np. ograniczanie kosztów administracyjnych czy redukcja personelu. Wymienione działania mające na celu ograniczanie kosztów mogą się przyczynić do wzrostu zysku, jednak niekiedy zapomina się, iż kontrola kosztów jest tylko jednym ze sposobów zapewnienia firmie realnego zysku i nadwyżki środków pieniężnych. Może się zdarzyć, iż firma poniesie stratę, jeśli swoje wysiłki skupi wyłącznie na dokonywaniu sprzedaży i wystawianiu faktur sprzedażowych, nie dbając już za bardzo o wpływ środków pieniężnych z tytułu tej sprzedaży. Innymi słowy, jeśli sprzedaż na papierze (wystawione faktury) nie przekształci się w środki pieniężne, wówczas sprzedaż i osiągnięty zysk jest wyłącznie papierowy. Realnie firma poniesie stratę, gdyż niezapłacone przez klientów należności trzeba będzie w przyszłości spisać w koszty. Co można zrobić, aby zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia faktycznego zysku, a nie tylko papierowego? Jak postępować, aby przypadki nieściągalnych należności były sporadyczne?
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.