Jak mierzyć ryzyko walutowe

Krach na rynkach finansowych zapoczątkowany w 2008 r. dał się odczuć niemal w każdej branży. Niestabilność finansowa objęła zasięgiem wszystkich – począwszy od organów rządowych, instytucji finansowych czy międzynarodowych korporacji, poprzez lokalne przedsiębiorstwa, kończąc na konsumentach. Zjawisko to przełożyło się na gwałtowne ograniczenie zaufania do instytucji finansowych, które zamiast neutralizować występujące ryzyko, znacząco je potęgowały, doprowadzając do eskalacji niepewności na rynkach finansowych.

calculators-and-statistk-xs.jpg

Zdarzenia ostatnich lat są i niewątpliwie będą przyczyną wzmożonego zainteresowania zarządzaniem ryzykiem finansowym, w tym ryzykiem walutowym. Przedsiębiorstw, które widzą potrzebę ubezpieczania się przed nagłymi fluktuacjami kursów walutowych, jest coraz więcej. Do tej pory lista świadomych przedsiębiorstw zamykała się na międzynarodowych korporacjach, w których specjalnie wyodrębniony zespół ds. ryzyka zarządzał otwartymi pozycjami. Obecnie coraz więcej firm o zasięgu lokalnym również wykazuje zainteresowanie poruszaną tematyką. Należy przy tym podkreślić, iż tak naprawdę wielkość czy wartość spółki nie są istotne. W tym wypadku kluczowe znaczenie ma udział przychodów/kosztów walutowych oraz przychodów/kosztów denominowanych w walucie obcej w globalnej strukturze rachunku wyników oraz rachunku przepływów finansowych spółki. Przedsiębiorstwa, które prowadzą rozliczenia w walutach obcych, automatycznie narażone są na zmiany kursów walut. Mowa tu nie tylko o firmach działających na rynkach międzynarodowych, ale również o jednostkach, które pozyskują różne zewnętrzne środki kapitału na finansowanie swojej działalności. Dlatego też proces zarządzania ryzykiem walutowym powinien stanowić nieodzowny element działalności takich przedsiębiorstw.

Pomiar ryzyka walutowego jest jedną ze składowych całego procesu zarządzania ryzykiem, który to należy traktować jako ciąg działań przyczynowo-skutkowych1. Do etapów, które poprzedzają pomiar ryzyka, należą analiza rynku i identyfikacja ryzyka, określenie ekspozycji na ryzyko oraz wyznaczanie prognoz kursów walutowych. Chronologiczny ciąg poszczególnych poziomów procesu zarządzania ryzykiem przedstawia Schemat 1.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.