Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

C24_01_2024_44.jpg

Obecnie kluczową determinantą sukcesu jest biegłość oraz mądrość biznesowa. Na sukces składa się dobrze zorganizowany strukturalnie i organizacyjnie sposób wykonywania pracy i rejestrowania zdarzeń. To realizacja zamierzonych celów, osiąganie dokonań, poprzez planowanie, koordynowanie i rozliczanie pojedynczych projektów.

Biznes, zarządzanie i projekt to obszary kompatybilne. Każda organizacja może zadawać sobie szereg operacyjnych pytań, aby lepiej realizować cele i zaspokajać oczekiwania interesariuszy. Te pytania to na przykład1:

  1. Jak definiować bieżące i strategiczne projekty oraz które uznawać za priorytetowe?
  2. Czy istnieją wspólne etapy dla wszystkich rodzajów projektów?
  3. Jakie czynniki należy uwzględnić przy realizacji projektu?

Stwierdzić należy, że projekt to zadanie lub pewien zbiór określonych zadań możliwy do zrealizowania w ramach czasowych, kosztowych i budżetowych – mający na celu osiągnięcie pewnych korzyści finansowych lub niefinansowych. Do wspólnych etapów projektów zalicza się między innymi planowane osiąganie korzyści, rozpoczęcie realizacji danego projektu (zabudżetowanie), po zakończeniu realizacji projektu – korzystanie z niego, w tym jego ostateczne rozliczenie oraz określenie rezultatów, jakie przyniósł. Przy realizacji projektów zwykle zwraca się uwagę na trzy podstawowe determinanty: czas, koszt, jakość. Zwykle wymaga się wysokiej jakości danego projektu, zrealizowanego w bardzo krótkim czasie przy minimalnych kosztach.

Definiując projekt należy zwrócić uwagę na pewne jego cechy, co zaprezentowano na Rysunku 1.

Każdym projektem należy odpowiednio zarządzać. Główne obszary zarządzania projektami obejmują:

  • biznes,
  • ludzi,
  • kontrolę.

Te główne obszary zaprezentowano na Rysunku 2.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.