ERP jako narzędzie analityczne
Potrzeba informacji o charakterze analitycznym i prognozującym, które mogą stać się podstawą oceny stanu przedsiębiorstwa we wszystkich aspektach jego działalności, jest niezaprzeczalna. Są one niezbędne do podejmowania decyzji o charakterze strategicznym dla przedsiębiorstwa oraz przy stałej kontroli realizacji wcześniej podjętych decyzji. Dlatego też zarząd każdego przedsiębiorstwa będzie starał się zdobyć narzędzie informatyczne, które pomoże zdefiniować tego typu dane w każdej chwili. Nie ulega wątpliwości, że ważnym elementem są tu zasoby ludzkie – analitycy finansowi, którzy potrafią odpowiednio przygotować informacje, tak aby zarząd mógł podejmować na ich podstawie właściwe decyzje.
Często w trakcie spotkań z klientami padają pytania, czy wdrożenie zaawansowanego rozwiązania klasy Business Intelligence jest konieczne w kontekście potrzeb zarządczych managementu firmy. Nie ma jednej słusznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ różne są potrzeby informacyjne tych przedsiębiorstw. Znaczna liczba takich właśnie „sytuacji problemowych” pozwala jednak szukać pewnych prawidłowości w podejmowaniu wyborów między wdrożeniem oprogramowania BI a szukaniem innych rozwiązań.
Poniższe rozważania nie mają na celu sformułowania jednoznacznej tezy, że w przedsiębiorstwach można się obejść bez zaawansowanego systemu BI lub też eksploatując system ERP, bo do informatycznego szczęścia potrzebny jest jeszcze bezwzględnie system BI. Chcemy jedynie zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, które trzeba wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o uruchomieniu systemów informatycznych wspomagających przetwarzanie informacji w przedsiębiorstwie.
Jaki rodzaj informacji controllingowych i BI jest potrzebny w przedsiębiorstwie i skąd je czerpać?
Wszystkie przedsiębiorstwa potrzebują informacji zarządczych oraz controllingowych, jednak dla każdego z nich wymagany będzie inny ich zakres i rodzaj. Można powiedzieć więcej – dla każdego przedsiębiorstwa dobór tych informacji powinien być ściśle powiązany z jego strategią działania i określonymi celami do osiągnięcia.
Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że zakres i rodzaj informacji zarządczych zależą przede wszystkim od takich czynników jak:
- wielkość przedsiębiorstwa,
- stopień skomplikowania organizacyjnego,
- branża przedsiębiorstwa,
- rynek odbiorców i dostawców, na jakim funkcjonuje przedsiębiorstwo.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.