Dokąd to wszystko zmierza? (R)Ewolucja systemów BI

Obserwując rynek zaawansowania polskich instytucji w technologie BI, można stwierdzić, że jeszcze trochę nam brakuje do awangardy. Oczywiście, istnieją w Polsce pionierzy w dziedzinie wykorzystywania rozwiązań analitycznych, wyznaczający również światowe trendy, nie zmienia to jednak przeciętnie faktu niskiego poziomu polskich przedsiębiorstw w tym zakresie. Czy czeka nas rewolucja?

Początki Business Intelligence datuje się na lata 50. poprzedniego stulecia, w związku z pojawieniem się systemów klasy DSS (Decision Support System). Miały one pomagać w podejmowaniu decyzji w przypadku problemów biznesowych o skomplikowanej naturze poprzez wykorzystywanie zebranych informacji oraz wiedzy analitycznej. W kolejnych latach wyewoluowały z nich systemy popularnie nazywane EIS (Executive Information System) lub szerzej MIS (Management Information System). Stało się tak dlatego, że wyniki prac z DSS przekazywano do kadry zarządzającej, co wymusiło z czasem standaryzację logistyki informacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Jednak dopiero ostatnia dekada poprzedniego stulecia okazała się przełomowa dla BI, gdyż wtedy pojawiły się narzędzia (OLAP, ETL), które nadały mu dzisiejszy kształt. Wyróżniono zatem pięć „klasycznych” poziomów rozwoju BI:

  • Raportowanie statyczne – oparte na prostych narzędziach raportowych, np. MS Excel.
  • Zarządzanie raportowaniem statycznym – serwery raportowe, np. Microsoft SQL Server Reporting (+ Integration) Services.
  • Dashboardy i raporty interaktywne – bardziej zaawansowane i uporządkowane koncepcje z elementami interaktywności, pozwalającymi na np. filtrowanie danych według różnych ograniczeń (jw.).
  • Narzędzia analityczne do budowania raportów i analizy danych ad hoc, np. Microsoft SQL Analysis Services.
  • Zaawansowane narzędzia analizy – np. Data Mining.

Obserwując rynek zaawansowania polskich instytucji w technologie BI, można stwierdzić, że jeszcze trochę nam brakuje do awangardy. Oczywiście, istnieją w Polsce pionierzy w dziedzinie wykorzystywania rozwiązań analitycznych, wyznaczający również światowe trendy, nie zmienia to jednak faktu niskiego (przeciętnie) poziomu przedsiębiorstw naszego kraju w tym zakresie.

Chociaż może z drugiej strony to i dobrze, że polski rynek jest ciągle na wczesnych etapach w ewolucji wdrożeń rozwiązań Business Intelligence, ponieważ dalsza jego przewidywalność pozwala planować kolejne kroki i oczekiwać spokojnej zmiany usług i technologii analitycznych. Poza tym zwrot z zainwestowanych już pieniędzy w BI przez przedsiębiorstwa zlokalizowane na naszym terenie stanie się możliwy, gdyż nie nadejdzie szybko potrzeba wymiany tych systemów na nowsze.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.