CGMA Business Model Framework, czyli nowoczesne podejście do modelu biznesowego
Nadrzędnym celem każdego przedsiębiorstwa powinna być maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy w długim okresie. Osiągnięcie tego jest możliwe pod warunkiem, że organizacja właściwie definiuje oraz spełnia potrzeby i oczekiwania swoich klientów oraz innych interesariuszy. W tym celu firma powinna rozumieć, w jaki sposób kreuje i dostarcza wartość klientowi, czyli innymi słowy musi mieć świadomość, jak działa jej model biznesowy. W tym momencie warto przyjrzeć się Business Model Framework, czyli modelowi, który został opracowany i zaproponowany w 2016 roku przez CIMA (the Chartered Institute of Management Accountants) jako odpowiedź na wyzwania nowoczesnego świata i potrzeby organizacji.
Koncepcja CGMA Business Model Framework
CGMA Business Model Framework to stosunkowo nowa koncepcja, której celem jest wsparcie organizacji we wskazaniu, co stanowi wartość dla klienta. Ponadto jest to model biznesowy, który pokazuje, w jaki sposób przedsiębiorstwo tworzy, dostarcza i zachowuje wartość dla swoich kluczowych interesariuszy. Poniżej zaprezentowano wykres obrazujący koncepcję modelu.
CGMA Business Model Framework składa się z czterech etapów:
( 1 ) Definiowania wartości (Define value)
( 2 ) Kreowania wartości (Create value)
( 3 ) Dostarczania wartości (Deliver value)
( 4 ) Zachowywania wartości (Capture value)
Etap pierwszy – definiowanie wartości (define value)
Etap definiowania wartości jest kluczowy z perspektywy całego modelu, dlatego że niewłaściwie zdefiniowana wartość oraz potrzeba uniemożliwia organizacji skuteczne dotarcie do klienta. Przedsiębiorstwo w ramach tego etapu stawia sobie za cel ustalenie, co stanowi wartość dla klienta. Poprawne zdefiniowanie wartości pomaga organizacji opracowa
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.