Administrowanie dostępem do danych w firmie

Znaczenie danych i ich analizy w działalności każdej firmy zwiększa się co roku. Orędownicy analizy danych apelują w swoich blogach o jak najszerszy do nich dostęp dla pracowników, by ułatwić im pracę i dać możliwość odkrycia dla firmy opcji rozwoju i usprawnień. Jednocześnie dane są coraz większą wartością w organizacji – kapitałem, który powinniśmy chronić.

INFO_25_66.jpg

Pytania, jakie zadaje właściciel danych

Czy wszyscy pracownicy powinni mieć dostęp do całego zasobu danych w firmie? Czy powinni mieć możliwość eksportowania danych z systemów raportowych? Czy handlowcy powinni widzieć sprzedaż swoich kolegów? Jakich odbiorców danych mamy w firmie? Na te i podobne pytania muszą znaleźć odpowiedź właściciele firm, wdrożeniowcy Business Intelligence czy menedżerowie danych (CDO – Chief Data Officer). By ułatwić im zadanie, przedstawię sposoby zarządzania dostępem do danych w narzędziu Business Intelligence na przykładzie Qlik Sense.

Najpierw opiszę dwie podstawowe role w firmie, a następnie techniczne sposoby ograniczania dostępu do danych dla odbiorców końcowych. Na koniec w kilku słowach pokażę ciekawe rozwiązania kontroli dostępów stosowane jako odpowiedź na nietypowe potrzeby klientów.

Typ użytkownika

Zakres dostępu do danych będzie zależny od rodzaju użytkownika korzystającego z BI. Praktyka pokazuje, że możemy rozróżnić dwa nadrzędne typy użytkowników korzystających z danych: analitycy (twórcy raportów) i odbiorcy (użytkownicy końcowi).

Analitycy

Analitycy (statystycy, controllerzy, deweloperzy BI) to osoby, które z reguły będą miały najszerszy dostęp do danych. Przygotowują raporty i dashboardy Business Intelligence dla innych. W swojej pracy eksplorują wszystkie informacyjne zasoby firmy, by utworzyć z nich zestawy raportów, które odpowiedzą na potrzeby klientów wewnętrznych. Praca analityka to również eksperymenty i różne ścieżki analityczne, które często dopiero po serii niepowodzeń prowadzą do wyniku.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.