Wpływ nadmiaru/niedoboru kontroli wewnętrznych w obszarze zakupów na kompletność i prawidłowość zaraportowanych kosztów
Proces zakupów dóbr i usług w każdej organizacji stanowi bardzo istotny obszar jej działalności. Trudno sobie wyobrazić organizację funkcjonującą bez potrzeby dokonywania jakichkolwiek zakupów z zewnątrz.
Przebieg procesów zakupowych jest zróżnicowany w poszczególnych organizacjach i zależy przykładowo od:
- branży, w której organizacja działa,
- wielkości organizacji,
- struktur, w których działa (np. czy wchodzi w skład grupy kapitałowej, czy też działa jako jednostka bez powiązań kapitałowych z innymi jednostkami),
- realizowanej strategii zakupowej (zdecentralizowane lub scentralizowane procesy zakupowe).
W niniejszym artykule zostaną omówione aspekty przebiegu procesów zakupowych przede wszystkim z punktu widzenia ich wpływu na prace służb finansowo-księgowych. Przebieg tych procesów ma szczególnie istotne znaczenie na przełomie okresu/podczas zamykania ksiąg rachunkowych, gdyż prowadzone w działach finansowo- -księgowych prace księgowe i sprawozdawcze są uzależnione od (nie-) terminowego spływu dokumentów z innych działów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.