Uproszczenia podatkowe w ramach pakietów SLIM VAT
Koncepcja SLIM VAT (ang. Simple Local And Modern Value Added Tax) obejmuje pakiety rozwiązań w zakresie podatku od towarów i usług, mające na celu uproszczenie rozliczeń tego podatku przez przedsiębiorców. Mają one charakter uzupełniający i doprecyzowujący w relacji do niektórych konstrukcji prawnych w podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2021 r. wszedł w życie pakiet SLIM VAT 1. Od 1 października 2021 r. zaczęły obowiązywać rozwiązania w ramach projektu SLIM VAT 2. Najnowszym pakietem jest SLIM VAT 3, który obowiązuje od 1 lipca 2023 r.
SLIM VAT 1
Pakiet SLIM VAT 1 składa się z rozwiązań w zakresie podatku VAT pogrupowanych w 4 obszarach, obejmujących: korzyści finansowe, fakturowanie korygujące, wspólne kursy walutowe z podatkiem dochodowym oraz udogodnienia dla eksporterów.
Korzyści finansowe dotyczą takich zagadnień, jak: urealnienie wartości limitu na prezenty o małej wartości, odliczanie podatku VAT z faktur z tytułu zakupu usług noclegowych w celu ich odsprzedaży oraz wydłużenie terminu do odliczenia podatku VAT na bieżąco do 4 miesięcy.
Urealnienie limitu na prezenty o małej wartości wiązało się z podniesieniem kwoty dla jednorazowych, nieewidencjonowanych prezentów z 10 do 20 zł. Zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika VAT jednej osobie towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości tej osoby, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł. Podniesienie wartości limitu dla tzw. nieewidencjonowanych prezentów skutkuje poszerzeniem katalogu towarów, które będą mogły być przekazywane przez przedsiębiorców na cele związane z działalnością gospodarczą, z wyłączeniem z opodatkowania podatkiem VAT i bez obowiązku prowadzenia dodatkowej ewidencji. Pamiętać przy tym należy, że przekazanie upominku o wartości przekraczającej 20 zł może nadal korzystać z wyłączenia z opodatkowania VAT pod warunkiem, że podatnik VAT przekazuje taki prezent na cele związane ze swoją działalnością gospodarczą oraz ujmuje go w ewidencji prezentów (w ramach limitu 100 zł, bez podatku VAT na osobę). Przy okazji, doprecyzowano również wartość przyjmowaną dla przekazywanych w trakcie roku tzw. ewidencjonowanych prezentów o małej wartości jako kwotę netto, bez podatku VAT (art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Doprecyzowano także brzmienie art. 29a ust. 2 ustawy o VAT w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla towarów przekazywanych przez podatników VAT nieodpłatnie, w przypadku gdy taka dostawa podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Tak więc, w myśl art. 29a ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów będącej nieodpłatnym przekazaniem przez podatnika VAT towarów należących do jego przedsiębiorstwa, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.
Umożliwienie odliczenia podatku VAT z faktur z tytułu zakupu usług noclegowych celem ich odsprzedaży, tj. po nabyciu ww. usług w celu ich przeniesienia na kolejnego nabywcę (w związku z tzw. refakturą usług) stanowi odpowiedź na potrzeby rynku w tym zakresie. Rozwiązanie takie pozwala na odliczenie podatku VAT z faktur za usługi noclegowe nabyte na rzecz klienta biznesowego. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika VAT usług noclegowych, z wyjątkiem usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika VAT na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT (według tego przepisu, w przypadku, gdy podatnik VAT, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik VAT sam otrzymał i wyświadczył te usługi). Pamiętać przy tym należy, że rozwiązanie to nie znajduje zastosowania do usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty (rozliczanych obowiązkowo w ramach systemu VAT-marża). W takim bowiem przypadku – zgodnie z art. 119 ust. 4 ustawy o VAT – nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług noclegowych.
Wydłużenie terminu do odliczenia podatku VAT naliczonego łącznie do 4 okresów rozliczeniowych, w przypadku rozliczeń podatku VAT w okresach miesięcznych. Rozwiązanie takie umożliwia podatnikowi VAT ujęcie faktury łącznie w ciągu 4 miesięcy (tj. miesiąc, w którym podatnik VAT nabył prawo do odliczenia oraz 3 kolejne okresy rozliczeniowe), bez konieczności dokonywania korekty deklaracji VAT. Tak więc, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik VAT nie dokonał obniżenia podatku należnego w ustawowych terminach (tj. w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy; za okres rozliczeniowy, w którym dokonano wpisu do rejestru zgłaszającego, w przypadku stosowania w imporcie towarów uproszczenia, o którym mowa w art. 182 unijnego Kodeksu celnego; w rozliczeniu za okres, w którym otrzymano decyzję, o której mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34 ustawy o VAT; w rozliczeniu za okres, w którym dokonano zapłaty za towary i usługi, w przypadku nabycia przez małego podatnika towarów i usług, w okresie stosowania przez niego metody kasowej) może obniżyć podatek należny w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Fakturowanie korygujące obejmuje zasady w zakresie dokonywania korekt faktur zmniejszających i zwiększających podstawę opodatkowania oraz podatek VAT należny. W przypadku faktury korygującej, zmniejszającej podstawę opodatkowania VAT oraz podatek należny zrezygnowano z warunku uzyskania potwierdzenia jej otrzymania przez odbiorcę towarów i usług, dla którego wystawiono tę fakturę. Zgodnie z art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT, w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem VAT (wskutek udzielenia po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen, zwrotu towarów i opakowań oraz zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło) dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik VAT wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług, określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku, gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca podatnik VAT nie posiada dokumentacji, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Powyższy przepis stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku VAT w fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna. Pamiętać także należy, że warunku posiadania ww. dokumentacji nie stosuje się w przypadku:
- eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
- dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,
- sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego oraz usług telekomunikacyjnych,
- wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.