Strategie ustalania cen
Podmioty gospodarcze realizują zysk, sprzedając produkty i usługi po cenie wyższej niż ich koszt wytworzenia. Zysk jest wynikiem interakcji między kosztami, wielkością sprzedaży i ceną. Na przykład ilość sprzedanych towarów wpływa na koszt jednostkowy, a także, jeśli wielkość sprzedaży rośnie, stałe koszty ogólne rozkładają się na większą liczbę jednostek, dlatego całkowity koszt jednostkowy zostaje zmniejszony. Z drugiej strony o zyskach decyduje także cena, po jakiej przedsiębiorstwa sprzedają swoje produkty czy usługi, oraz relacja ceny do ponoszonych kosztów, a także relacja ceny do wielkości popytu na oferowane produkty czy usługi. Popyt z kolei decyduje o wielkości sprzedaży, czyli o wielkości przychodów i zysków przy danej cenie. Zatem decyzje o poziomie cen są niezmiernie ważne dla przedsiębiorstwa, gdyż silnie oddziałują na wielkość sprzedaży, a co za tym idzie – na generowane zyski.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 94% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.