Sposoby ewidencji kosztów w przedsiębiorstwie
Ustawodawca umożliwił przedsiębiorcom ewidencjonowanie kosztów w przedsiębiorstwie na trzy różne sposoby. Zawarte są one w ustawie o rachunkowości w załączniku dotyczącym rachunku zysków i strat. Wybór sposobu klasyfikacji kosztów zależy w dużej mierze od specyfiki danego przedsiębiorstwa, więc warto się dobrze zastanowić przed decyzją o wariancie najbardziej odpowiednim dla naszej firmy.
Omawiane koszty możemy ewidencjonować:
- w układzie rodzajowym, gdzie ewidencja kosztów odbywa się na zespole kont „4”,
- w układzie funkcjonalno-kalkulacyjnym, gdzie ewidencja kosztów odbywa się na zespole kont „5”,
- w obu układach jednocześnie, gdzie ewidencja kosztów odbywa się zarówno na zespole kont „4”, jak i zespole kont „5”.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 94% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.