Rozliczenia międzyokresowe a rozliczenie zakupu
RADA
Konto "Rozliczenie zakupu" służy do ewidencji i rozliczania zakupu aktywów i usług. "Czynne i bierne rozliczenia międzyokresowe" stosowane są dla zachowania zasady współmierności, "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" są związane z podstawową działalnością jednostki. Natomiast "Rezerwy" tworzy się na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, które jednak nie są bezpośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki.
UZASADNIENIE
Pomimo pewnej zbieżności nazw konta: "Rozliczenie zakupu" oraz "Rozliczenia międzyokresowe kosztów" mają zupełnie inny charakter oraz przeznaczenie w rachunkowości.
Zasady księgowania na koncie "Rozliczenie zakupu"
Konto "Rozliczenie zakupu", oznaczane w większości zakładowych planów kont (ZPK) symbolem 300, jest kontem rozliczeniowym przeznaczonym do ewidencji i rozliczania zakupów:
- towarów, materiałów, w tym opakowań,
- różnego rodzaju usług i robót,
- wartości niematerialnych i prawnych,
- środków trwałych,
- nieruchomości inwestycyjnych,
- innych aktywów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 94% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.