Piramida wyników (model SMART)

Piramida wyników (ang. Performance Pyramid), znana również pod nazwą modelu SMART (ang. Strategic Measurement Analysis and Reporting Technique – Analiza mierników strategicznych i technik ich raportowania), jest metodą zarządzania strategicznego opracowaną przez Lyncha i Crossa (1988, 1991, 1993). Zadaniem tej koncepcji jest przekazywanie informacji oraz celów wyznaczonych przez naczelne kierownictwo na wszystkie poziomy zarządzania przedsiębiorstwem.

Piramida wyników wspomaga również proces komunikowania i raportowania danych wewnętrznym odbiorcom informacji, przy uwzględnieniu ich celów finansowych i niefinansowych (Michalak 2008, s. 118–119). Metoda rozróżnia obszary efektywności wewnętrznej i zewnętrznej w pomiarze dokonań. Uwzględnia wizję, zasoby oraz system podtrzymujący organizację w jego holistycznym podejściu w stosunku do potrzeb, diagnozy oraz poprawy wyników.

Koncepcja piramidy wyników uwzględnia wpływ kultury organizacyjnej na dokonania przedsiębiorstwa (Wedman 2010). Według tej metody kultura organizacji obejmuje następujące elementy podtrzymywania (obsługi) systemu (Steege, Marra, Jones 2012, s. 34):

  • wiedzę i umiejętności (tworzą je informacje i pomysły pracowników służące skutecznej realizacji zadań),
  • potencjał (wydajność) działań (oznaczający zdolność, umiejętność wykonywania powierzonej pracy),
  • systemy wynagradzania, premiowania i motywowania (ich celem jest poprawa osiąganych wyników),
  • oczekiwania i sprzężenie zwrotne (zgodność oczekiwań pracowników w relacji do osiąganej wydajności pracy; zwrotny przepływ informacji sprzyja poprawie wyników),
  • system wartości i świadomość własnej tożsamości (pracownicy sami się motywują do pracy i mają poczucie własnej wartości i kompetencji),
  • narzędzia, otoczenie i procesy (pracownicy mają zapewnione środki niezbędne do prawidłowego wykonywania pracy; procesy funkcjonują skutecznie i efektywnie).

Na Rysunku 1 przedstawiono miejsce kultury organizacyjnej w ramach koncepcji piramidy wyników.

System wykorzystuje różne wskaźniki, w zależności od poziomu struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa (Michalak 2008, s. 119):

  • mierniki rynkowe i finansowe (na szczeblu strategicznych jednostek biznesu),
  • mierniki wydajności, elastyczności i zadowolenia klientów (na szczeblu operacyjnych jednostek biznesu),
  • mierniki jakości dostaw, strat i cykliczności (na szczeblu ośrodków odpowiedzialności).

Celem piramidy wyników jest przedstawienie kompleksowego modelu działalności na różnych płaszczyznach funkcjonowania podmiotu poprzez podział celów strategicznych i sprecyzowanie miar ich oceny, aby umożliwić zarówno przygotowanie spójnej strategii, jak i pomiar stopnia jej wykonania.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.