Istota polityki rachunkowości w aspekcie prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych
Jednostki respektujące przepisy ustawy o rachunkowości są zobowiązane do dopełnienia wielu dodatkowych formalności. Jedną z nich jest stworzona w języku polskim polityka rachunkowości, która określa zasady finansowe, zgodnie z którymi prowadzone są księgi rachunkowe jednostki. Ustawa o rachunkowości ściśle opisuje wszelkie aspekty z nią związane oraz konieczności, które powinny zostać spełnione, aby dana jednostka w sposób kompleksowy i rzetelny mogła przedstawić swoją sytuację majątkowo-finansową.
Polityka rachunkowości to dokument, przyjęty uchwałą przez zarząd lub inny uprawniony w organizacji pozarządowej organ. Dokument ten zawiera zasady rachunkowości oraz sposoby postępowania w każdej jednostce. Zgodnie z ustawą (art. 4, ust. 1) dokument tworzony jest po to, aby rzetelnie móc ocenić sytuację majątkową i finansową organizacji oraz przede wszystkim jej wynik finansowy. Polityka rachunkowości to nie tylko spis sztywnych zasad i reguł. Przepisy nie zabraniają wprowadzenia do nich pewnych uproszczeń. Warunkiem wprowadzenia uproszczeń jest fakt, że nie wywierają one istotnego wpływu na obowiązki sprawozdawcze.
Artykuł 5 ustęp 1 ustawy o rachunkowości stanowi, iż przyjęte zasady (politykę) rachunkowości należy stosować w sposób ciągły, dokonując w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania operacji gospodarczych, wyceny aktywów i pasywów, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, ustalania wyniku finansowego i sporządzania sprawozdań finansowych tak, aby za kolejne lata, informacje z nich wynikające były porównywalne. Wykazane w księgach rachunkowych na dzień ich zamknięcia stany aktywów i pasywów należy ująć w tej samej wysokości, w otwartych na następny rok obrotowy księgach rachunkowych.
Ustęp 2 mówi, iż przy stosowaniu przyjętych zasad (polityki) rachunkowości przyjmuje się założenie, że jednostka będzie kontynuowała w dającej się przewidzieć przyszłości działalność w niezmniejszonym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym. Ustalając zdolność jednostki do kontynuowania działalności, kierownik jednostki uwzględnia wszystkie informacje dostępne na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego, dotyczące dającej się przewidzieć przyszłości, obejmującej okres nie krótszy niż jeden rok od dnia bilansowego.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.