Prezydencki biznes – wpływ wyników wyborów na sytuację ekonomiczną Polski

Festiwal wyborczych obietnic rozpoczął się dawno – przed pierwszą turą przekrzykiwało się kilku kandydatów, później zostało już tylko dwóch. W momencie publikacji tego tekstu jest jeden, który ma co najmniej 5 lat na realizację swoich postulatów. Patrząc na ich liczbę, można powiedzieć, że okres kadencji jest co najmniej o kilkadziesiąt procent za krótki. Andrzej Duda chce bowiem reformować polską służbę zdrowia poprzez likwidację NFZ-u i (prawdopodobnie) zastąpienie go lepszą, bardziej wydajną instytucją.

election-sheet-xs.jpg

Problem nierozwiązywalny od wielu kadencji sejmowych i prezydenckich. Takie przykłady można by mnożyć, ale celem tego artykułu nie jest kompleksowe przeanalizowanie wszystkich propozycji, dotyczących na przykład zagadnień światopoglądowych czy religijnych. Chodzi jedynie o trzeźwe spojrzenie na propozycje, które mają wpływ na budżet państwa i na rozwój gospodarki.

Kandydaci reprezentowali teoretycznie wrogie obozy, ale pod względem kluczowych kwestii gospodarczych ich programy niewiele się różniły. Bronisław Komorowski i Andrzej Duda wspólnie deklarowali jako ważne kwestie rodziny, konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, bezpieczeństwa Polski oraz dialogu. Wśród tych filarów w niektórych aspektach ich postulaty były podobne. Silna armia stanowiła wspólną oś – i trudno się dziwić. Temat jest społecznie nośny ze względu na sytuację na Ukrainie, dlatego nikt nie będzie protestował przeciwko wydawaniu miliardów złotych na modernizację wojska. W obliczu wzrostu zagrożenia geopolitycznego faktycznie jest to krok w dobrym kierunku, ale dobrze byłoby, aby transfer środków nie trafiał wyłącznie za granicę, a zyskiwał na tym również polski przemysł. Obaj kandydaci mocno akcentowali potrzebę dialogu, zarówno z partnerami międzynarodowymi, jak i ze społeczeństwem. Andrzej Duda wskazywał na konieczność prowadzenia twardszych negocjacji, bo „głaskanie po głowie” ma świadczyć o braku szacunku dla partnera. Można jednak domniemywać, że nagła zmiana retoryki w rozmowach dyplomatycznych mogłaby się odbić negatywnie na wizerunku Polski za granicą.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.