Prawne i praktyczne aspekty optymalizacji kosztów zatrudnienia i transferu pracowników
W dobie międzynarodowego kryzysu wymuszającego na przedsiębiorcach poszukiwanie rozwiązań szybkich i efektywnych, w celu ograniczenia strat i często uratowania firm, pracodawcy coraz częściej sięgają po alternatywne formy zatrudniania pracowników, mające na celu optymalizację kosztów.
Przemiany na rynku pracy spowodowały konieczność dostosowania przepisów do nowych potrzeb i sytuacji. Także polski ustawodawca wprowadził rozwiązania prawne, które mogą być wykorzystane przez pracodawców/przedsiębiorców w celu zmniejszenia kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników, czyli innymi słowy kosztów pracy.
Jednym z rozwiązań jest zatrudnienie w formie telepracy. Celem wdrożenia tego systemu było automatyczne obniżenie kosztów operacyjnych firmy. Praktyka wykazała jednak, że oszczędności uzależnione są od liczby telepracowników zatrudnionych przez pracodawcę – im więcej osób w firmie świadczy pracę pod postacią telepracy, tym większe oszczędności. Zatrudnienie pracownika w tej formie umożliwia wykonywanie pracy poza siedzibą pracodawcy, zwykle w domu pracownika, wyposażonym w odpowiednie środki łączności. Praca odbywa się przy pomocy urządzeń telekomunikacyjnych, najczęściej z wykorzystaniem komputera i poczty elektronicznej. Rozwiązanie to jest idealne dla osób, które z różnych względów miałyby problem z codziennym świadczeniem pracy w siedzibie pracodawcy, chociażby z uwagi na niepełnosprawność, względy rodzinne (małe dzieci) czy łączenie pracy z nauką. Zastosowanie znajduje również w wypadku pracy przemiennie wykonywanej w domu i w zakładzie pracy. Aktualnie w Polsce wykorzystywane jest najczęściej w usługach księgowych, w branży informatycznej, w telemarketingu czy wśród redaktorów lub tłumaczy.
Praca w trybie zdalnym niweluje koszty związane chociażby z pomieszczeniami przeznaczonymi do jej wykonywania, powoduje wzrost efektywności i wydajności (pracownicy sami organizują sobie pracę i lepiej się na niej koncentrują), pozwala na zatrudnienie pracownika z regionu o niższym poziomie płac, ogranicza absencję chorobową, redukuje liczbę godzin nadliczbowych, w efekcie prowadząc do tego, że firma postrzegana jest jako bardzo nowoczesna i zaangażowana w aktywizację osób, które z różnych względów nie mogłyby konwencjonalnie świadczyć pracy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.